نخستين دوربين قابل حمل جهان

دوره MBA و DBA
در سال ۱۸۴۹ كار كلنر رياضيدان و سازنده دوربين و عينك، يك موسسه توليد لنز و ميكروسكوپ در شهر وزلار آلمان تاسيس كرد.
اين موسسه پيشرفت خوبي داشت و موفق شده بود ميكروسكوپهايي با استاندارد جهاني توليد كند، اما آنچه نام آن را در تاريخ ثبت كرد، يك ايده نو بود. شكلگيري ايده به وجود آوردن دوربينهاي كوچك ۳۵ ميليمتري، در ذهن اسكار بارناك از كاركنان اين موسسه منجر به ايجاد انقلابي در عكاسي شد. ارائه اين دوربينها به بازار كه در سال ۱۹۲۵ اتفاق افتاد راه را براي تولد افسانه لايكا هموار كرد. اختراع اين دوربين سبك و كوچك چنان آزادي عملي به عكاسان خبري و هنري داد كه پيش از آن حتي در تصور آنها هم نميگنجيد. اين اختراع بارناك باعث شد عكاسي خبري به واقعيت نزديكتر شود و اخبار و رويدادها نسبت به گذشته به صورت پوياتري در عكسهاي خبري بيان شوند. اختراع دوربين قابل حمل براي عكاسي هنري نيز تحولي مهم محسوب ميشد، چرا كه قابليت حمل دوربين جديد امكان عكاسي در موقعيتهاي مختلف را فراهم ميكرد، به طوري كه از آن با تعابيري چون «قسمتي از چشم عكاس» يا «دست ديگر عكاس» ياد ميكردند. از آن پس عكاسان توانستند تمام تمركز خود را صرف سوژه و تصوير مورد نظر خود كنند.
سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است
نخستين دوربين قابل حمل جهان
در سال ۱۸۴۹ كار كلنر رياضيدان و سازنده دوربين و عينك، يك موسسه توليد لنز و ميكروسكوپ در شهر وزلار آلمان تاسيس كرد.
اين موسسه پيشرفت خوبي داشت و موفق شده بود ميكروسكوپهايي با استاندارد جهاني توليد كند، اما آنچه نام آن را در تاريخ ثبت كرد، يك ايده نو بود. شكلگيري ايده به وجود آوردن دوربينهاي كوچك ۳۵ ميليمتري، در ذهن اسكار بارناك از كاركنان اين موسسه منجر به ايجاد انقلابي در عكاسي شد. ارائه اين دوربينها به بازار كه در سال ۱۹۲۵ اتفاق افتاد راه را براي تولد افسانه لايكا هموار كرد. اختراع اين دوربين سبك و كوچك چنان آزادي عملي به عكاسان خبري و هنري داد كه پيش از آن حتي در تصور آنها هم نميگنجيد. اين اختراع بارناك باعث شد عكاسي خبري به واقعيت نزديكتر شود و اخبار و رويدادها نسبت به گذشته به صورت پوياتري در عكسهاي خبري بيان شوند. اختراع دوربين قابل حمل براي عكاسي هنري نيز تحولي مهم محسوب ميشد، چرا كه قابليت حمل دوربين جديد امكان عكاسي در موقعيتهاي مختلف را فراهم ميكرد، به طوري كه از آن با تعابيري چون «قسمتي از چشم عكاس» يا «دست ديگر عكاس» ياد ميكردند. از آن پس عكاسان توانستند تمام تمركز خود را صرف سوژه و تصوير مورد نظر خود كنند.
بارناك با استفاده از اولين نمونه قطع كوچك ۳۵ ميليمتري توانسته بود گزارشهاي تصويري تاثيرگذاري از شهر محل سكونت خود تهيه كند. با آغاز فروش لايكا در سال ۱۹۲۵ عكاسان به زودي توانستند با استفاده از اين محصول جديد، قابل حمل و ساده از لحاظ تنظيمات فني، تصاويري شاهكار و بديع را ارائه و گزارشهاي تصويريگيرايي را خلق كنند.
دوربين لايكا تا به امروز در خلق تصاوير زيادي كه بر دانش ما افزوده و بر ادراك ما از جهان اطرافمان تاثيرگذار بودهاند، كمك فراواني كرده است. توليد R-Leica در ۱۹۱۴ نقطه آغاز براي موفقيت پايدار اين برند بود. تا سال ۱۹۳۲ حدود ۹۰ هزار دوربين لايكا به فروش رسيده و مورد استفاده كاربران قرار گرفته بود و تا سال ۱۹۶۱ اين رقم به يك ميليون عدد رسيد. مرحله مهم ديگري از پيشرفت لايكا، معرفي دوربينهاي افسانهاي غيرانعكاسي M3 در ۱۹۵۴ و M6 در ۱۹۸۴ بود. در همين زمان، موفقيت لنزهاي لايكا نيز شروع شد و دوربينهاي دو چشمي اين شركت نيز با كارآيي بالا و سهولت استفاده دنيا را تحت تاثير قرار دادند. توليد سري Rلايكا در سال ۱۹۷۶ با توليد مدل R3 كه اولين دوربين الكترونيكي اين شركت بود، آغاز شد. در سال ۱۹۸۹ اولين سري دوربينهاي جيبي و خانوادگي به بازار آمد و در ۱۹۹۸ نيز اولين مدلهاي ديجيتالي رونمايي شد.
بدون استثنا تمام پيشرفتهاي لايكا بر اساس نيازهاي كاربران برنامهريزي شده است. ويژگي اصلي تماميتغييراتي كه تاكنون در توليد دوربينهاي لايكا صورت گرفته، توجه به كيفيت بالا، قابليت ارائه كاركردهاي ضروري و كارآيي ساده دوربينها براي استفاده عموم بوده است. به طوري كه هرگونه نوآوري در توليد دوربينهاي لايكا با توجه دقيق به بازخوردهاي دريافت شده از سوي كاربران اتفاق ميافتد. همين تمركز بر ضروريات مورد نياز كاربران باعث شده است كه دوربينها و لنزهاي توليدي لايكا همواره تقاضاي خود را داشته باشند.
با وجود اينكه دوربينهاي لايكا از كيفيت ويژه اي برخوردارند و عكاسان بزرگ و مشهوري از جمله كارتيه برسون هرگز حاضر نشدهاند از دوربيني جز لايكا استفاده كنند، اما قيمت بالاي اين دوربين آن را بيش از آنكه محصولي عمومي براي رقابت در بازار باشد به كالايي لوكس تبديل كرده است. اين درست برخلاف سياست رقباي لايكا از جمله كانن ژاپن بود كه بيش از هرچيز، تمايل به توليد دوربيني با كيفيت براي بازاري وسيعتر داشتند و علاوه بر كيفيت به قيمت نيز توجه خاصي نشان ميدادند. به همين دليل است كه بهرغم اينكه امروزه «دوربين» يك كالاي لوكس محسوب نميشود، اما «دوربين لايكا» همچنان كالايي لوكس است.
لايكا امروزه نمايشگاههاي عكاسي متعددي در مراكز هنري در شهرهاي مهم دنيا از جمله نيويورك، فرانكفورت، وين و توكيو دارد كه آثار عكاسان بينالمللي كه از دوربينهاي اين شركت استفاده ميكنند يا جوايز سالانه اين شركت را (كه از سال ۱۹۷۹ هر ساله به عكاسان برتر اعطا ميشود) در آنها به نمايش گذاشته ميشود. شايد همين تمركز بر فعاليتهاي فرهنگي و تمايل لايكا به ارائه محصولاتي خاص براي افرادي خاص بوده كه باعث شده اين برند موفقيت تجاري چنداني به دست نياورد. اين شركت كه زماني رقيبي اساسي براي شركتهايي چون كانن محسوب ميشد، امروزه درآمدي به مراتب پايينتر از كانن دارد. درآمد لايكا در سال ۲۰۰۹ معادل ۱۳۹ ميليون يورو بود و سهام اين شركت در بازار بورس فرانكفورت خريد و فروش ميشود.
نگار حبيبي
با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:
دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services
دوره عالي مديريت كسب و كار DBA Doctor of Business Administration
دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration
ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار