اشتباهات عمده در استخدام كارمند جديد

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

اشتباهات عمده در استخدام كارمند جديد

۵۸ بازديد ۰ نظر

اشتباهات عمده در استخدام كارمند جديد

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

نويسنده: كارل واينمن

امروزه، استخدام كارمندان جديد بخش جدايي‌ناپذيري از هر كسب و كار است. اگر بتوانيد شالوده انساني مستحكمي را براي كسب و كارتان بنا كنيد، آنگاه مي‌توانيد نسبت به موفقيت يا شكست خود در فعاليت‌هاي اقتصادي خوش‌بين باشيد.

به همين خاطر، اهميت زيادي دارد كه بتوانيد براي نخستين بار به‌درستي به اين شالوده دست يابيد. قطعا رسيدن به اين سطح از كمال در اقتصاد محال است، اما همواره مي‌توان به آن نزديك شد. در اين يادداشت رايج‌ترين اشتباهات موجود در استخدام كارمندان جديد را معرفي مي‌كنيم، همان اشتباهاتي كه بايد تا حد ممكن از آنها خودداري كنيد. توامان دو خبر در اين زمينه وجود دارد. اول، خبر بد: احتمالا شما هنوز مرتكب اين اشتباهات مي‌شويد. حال، خبر خوب: قطعا مي‌توانيد اين مشكلات را حل و فصل كنيد.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

(۱) بيش از اندازه از امكان‌هاي آنلاين اينترنت استفاده نكنيد. استفاده از ابزارهاي اينترنتي و جست‌وجو در فضاهاي مجازي براي دست‌يافتن به اقتضائات استخدامي به هيچ وجه بد نيست. شما ضرورتا بايد از اينترنت و امكان‌هايش بهره ببريد، اما استفاده از اينترنت براي استخدام كارمند جديد نيز نقطه اشباع خاص خودش را دارد. به خاطر داشته باشيد كه شما با افزايش سطح دسترسي‌تان به فضاي مجازي مي‌توانيد به امكان‌هاي تازه‌اي (همچون تبليغ فرم تقاضاي كار) دست يابيد؛ ولي مطمئن باشيد كه كسب واقعيت بيشتر از طريق مواجهه رو در رو با متقاضيان كار منفعت بيشتري براي شما و كسب و كارتان دارد. آيا واجد منابع لازم براي مديريت بر سيل فرم‌هاي آنلاين تقاضاي كار در اينترنت هستيد؟ آيا خدمات استخدامي آنلاين شما (همچون نام‌نويسي براي جذب نيرو و موارد ديگر) مي‌توانند به قدر كافي پاسخگوي نيازهاي واقعي كسب و كارتان باشند؟ آليسون دويل، پژوهشگر و كارشناس كارآزموده عرصه‌ كسب و كار، در همين زمينه مي‌گويد: «اگر شركتي هستيد كه با متقاضي بيش از اندازه‌اي براي استخدام مواجه مي‌شويد كه از طريق اينترنت درخواست كار داده‌اند، آنگاه چه بسا بخواهيد در رسانه‌هاي اجتماعي و مجازي نيز حضور داشته باشيد، اما شما واقعا به اين كار هيچ نيازي نداريد؛ چراكه قراردادن فرم استخدامي در وب سايت شركت به قدر كافي براي رفع نيازهاي شما كافي است.»

(۲) دست از سر شبكه‌سازي و ارتباطات شبكه‌اي بر نداريد. قرار نيست بيش از اندازه مشغول خدمات آنلاين شويد، ولي توامان قرار هم نيست دست از سر شبكه‌سازي، ارتباطات شبكه‌اي و پيوند با ديگران بر داريد. هيچ ابزار استخدامي بهتري مگر قضاوت و نظر خود شما يا دوستان مورد اعتمادتان وجود ندارد. هرگز خودتان را زير بارِ انبوه فرم‌هاي تقاضا، خبرهاي استخدامي و منابع مرسوم جذب نيرو قرار ندهيد. در عوض، هميشه سعي كنيد تا شبكه‌هاي نو بسازيد و به شبكه‌هاي كنوني‌تان نيز گسترش جديدي بدهيد. با اين كار مي‌توانيد با كارمندان شاغل در صنعت نيز از نو مرتبط شويد و روابط جديدي بسازيد. آنها به خوبي مي‌دانند كه چه كساني بايد استخدام شوند. ديويد شيد، وبلاگ‌نويس و نويسنده كتاب مديريت پيروزمندانه در كسب و كار، در همين زمينه مي‌گويد: «اغلب معيارها و ميزان‌ها نشان مي‌دهند كه ۷۰ درصد از شغل‌هاي مديريتي با استفاده از شبكه‌سازي و ارتباطات درون‌شبكه‌اي پر مي‌شوند. اگر شما از كساني نيستيد كه (دست كم يك بار در ماه) به سراغ شبكه‌سازي و ارتباطات شبكه‌اي برويد و با افرادي مواجه شويد كه در نواحي صنعتي و جغرافيايي خودتان هستند، آنگاه عملا داريد براي يافتن اشخاص متقاضيِ مناسب فقط به ديگران اتكا مي‌كنيد. ولي ورود به شبكه و ارتباطات شبكه‌اي سبب مي‌شوند كه چشم‌انداز شما بسيار گسترده‌تر شود تا بتوانيد آن استعدادي را كه دنبالش هستيد، در بيرون از فضاي كاري‌تان بيابيد. همچنين، خواهيد توانست با افراد بيشتري در تماس باشيد كه مي‌توانند شما را به ديگر استعدادهاي شايسته عرصه كار ارجاع دهند.»

(۳) هيچ كسي را بر مبناي خوش‌آمد خودتان استخدام نكنيد. اين مورد به تله‌اي مي‌ماند كه همه جا مديران را به دام مي‌اندازد و آنان را بي‌درنگ اغفال مي‌كند. اما اين اشتباه بسيار مخاطره‌آميز است و به‌طور بالقوه، هزينه‌هاي زيادي را به شما تحميل خواهد كرد. همواره سعي كنيد تا رويكردي تحليلي، اطلاعاتي و داده‌محور نسبت به مقوله استخدام داشته باشيد. در واقع بايد نه شخصيت مناسب و جذبه شخصي افراد، بلكه كارآيي‌هاي گذشته و مهارت‌هاي ملموس هر فرد را در اولويت جذب وي قرار دهيد. اين نكته سبب مي‌شود تا از انتخاب يك نامزد فاقد صلاحيت خودداري كنيد، زيرا چنين كارمند مفروضي هيچ اثري نخواهد گذاشت مگر اتلاف پول، افزايش هزينه‌ها و كاهش بهره‌وري.

جوف اسمارت، نويسنده كتاب روش‌هاي استخدام و جذب نيرو، مي‌گويد: «به طور معمول سعي كنيد تا از روي احساسي همچون خوش‌آمدن از كسي او را استخدام نكنيد. در واقع اين مورد يكي از رايج‌ترين اشتباهات موجود براي استخدام كارمندان جديد است و متاسفانه امروزه زياد اين اتفاق مي‌افتد، ولي خوشبختانه هرگز جواب خوبي پس نداده است. اين اشتباه عملا تا نرخ ۵۰ درصد به شكست مي‌انجامد. البته بايد گفت كه اين نكات به بيش از نيم قرن داده‌ها و اطلاعات مختلف در زمينه استخدام و جذب نيرو متكي هستند.»

(۴) جذب و استخدام متقاضيان سطح بالا را هرگز به تعويق نيندازيد. موقعيت ايده‌آل براي شما در اين است كه يك حرفه‌اي در عرصه كسب و كار را استخدام كنيد؛ يعني بتوانيد كسي را جذب شركت‌تان كنيد كه در بخش‌هاي مختلف كسب و كارتان واجد تخصص باشد. براي نمونه، اگر در شركت‌تان واجد سيستم‌هايي فني هستيد كه به مسوولي نياز دارند كه بتواند وظايف مورد نياز را با كمترين اشتباه انجام دهد، يعني بتواند هم آن سيستم‌ها را بفهمد و بشناسد و هم، به بيان واقعي كلمه، متوجه معني و كاركرد اين سيستم‌ها باشد، آنگاه استخدام متقاضي سطح بالا بسيار براي شما مناسب خواهد بود. يادتان نرود كه هر چه فرد متقاضي حرفه‌اي‌تر باشد، هزينه‌هاي شما نيز بيشتر كاهش مي‌يابد و وقت كمتري نيز در هر مورد كاري تلف مي‌شود. هنوز اغلب كسب و كارها، خصوصا كسب و كارهاي كوچك واجد چنين منابع انساني شايسته‌اي هستند. مايانك چاندرا، رييس بنگاه پژوهشي و اجرايي شبكه بين‌المللي آنتال، مي‌نويسد:

«بهترين راه حلي كه در آينده استفاده خواهد شد به اين منوال است: مدير دپارتمان را به عنوان مسوول اصلي استخدام معرفي كنيم، زيرا او دست آخر مناسب‌ترين كسي است كه مي‌تواند اقتضائات و ضرورت‌هاي شغلي را بفهمد و به اين ترتيب، شخص ايده‌آل براي جذب و استخدام در شركت را بيابد.»

مترجم: سيمين راد

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

 

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.