چگونه يك تيم مديريتي قوي تشكيل دهيم ؟ دوره MBA و DBA دوره MBA و DBA رشد تيم‌هاي مديريتي برخاسته از نياز به توسعه و اجراي برنامه‌هاي تغيير يا حل مسائل مهم داخلي و خارجي است. وجود ديدگاه‌هاي حرفه‌اي متعدد، تفكر جمعي، هدف و عملكرد مشترك براي اطمينان از حصول نتايج مطلوب ضروري است. هيچ سازمان تجاري نيست كه بتواند بدون يك تيم مديريتي قوي كه استراتژي‌ها و اقدامات لازم براي برد را به صورت هماهنگ در جهت كمك به تحقق اهداف، ماموريت و ديدگاه شركت تنظيم نمايد، رشد كرده و به حياتش ادامه دهد. از‌ اين‌رو تشكيل يك تيم مديريتي قوي بيانگر گزينش هدفمند افرادي با قابليت‌هاي فردي تاييد شده در جهت ارزش نهادن نه تنها به خود سازمان، بلكه مهم تر از آن به عموم مردمي‌است كه سازمان به آنها خدمات‌رساني مي‌نمايد كه همان مشتريان هستند. سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است از آن جا كه يك تيم مديريتي قوي بايد شامل مجموعه‌اي از قواعد عمده همچون فروش و بازاريابي، امور مالي و مميزي، امور قانوني، منابع انساني، مهندسي، توليد، تداركات و تكنولوژي باشد، دانش و ارزيابي نقش مهمي‌در تشكيل آن دارد. براي دستيابي به موفقيت، ساختار و تركيب يك تيم مديريتي ناگزير بايد بي‌نقص باشد. بعد از اولين بازنشستگي‌ام، در ‌اينكه چگونه قسمتي از پول بازنشستگي‌ام را براي سود بردن از تجارتي ميان مدت در سيستم‌هاي ارتباطي از راه دور به كار برم، با مشكل روبه‌رو بودم. از آنجا كه تصميم داشتم در شركت ديگري دوباره استخدام شوم، شخصا نمي‌توانستم درگير سرمايه‌گذاري شوم، اما مي‌بايست‌ اين فرصت خارج از كار را دنبال مي‌كردم، چرا كه عملا طي مدت زمان كوتاه ۳ تا ۴ ساله به بار مي‌نشست. سختي كار در ‌اينجا بود كه مجبور بودم تيمي ‌متشكل از چهار مدير حرفه‌اي خودكار كه داراي شايستگي، انگيزه، تمركز، گرايش، سابقه، شبكه كاري، بردباري و صميميت براي به جان خريدن سختي‌هاي يك تجارت نو پا باشند، تشكيل دهم و در آخر نيز اين تيم بايد قادر به تحقق اهداف من از تشكيل يك تيم مديريتي و انجام آنچه مي‌خواستم در مدت كوتاه دو سال و نيم باشند. انجام دادن ‌اين كار بزرگ شامل تمرين سخت تفكر استراتژيك، اقدامات ريسك‌دار و تعيين‌كننده و بررسي‌هاي تصادفي سخت‌گيرانه براي آگاهي از نحوه پيشرفت امور مي‌شد. طبق تجربيات من تشكيل يك تيم مديريتي قوي مستلزم طي مراحل زير مي‌باشد: الف) پايه كار خود را طرح‌ريزي كرده و آن را به اثبات رسانيد ۱- به عنوان اولين قدم، بايد بدانيد كه كجا هستيد و قرار است چه كاري انجام دهيد داشتن ديدگاهي در بدو امر، به شما‌ اين ‌ايده را خواهد داد كه با چه نوع افرادي در راه رسيدن به هدف مورد نظر گام برداريد. هنگامي ‌كه من مي‌خواستم اقدام به سرمايه‌گذاري و تجارت نمايم، ديدگاهم همچون كريستالي روشن و شفاف بود. من مي‌خواستم از‌اين فرصت موجود، ۸۰ درصد استفاده را طي ۳ سال ببرم. ۲- ماهيت كارتان كه در واقع ماموريت شما مي‌باشد را بشناسيد دردناك است كه ندانيد مي‌خواهيد چه كاري انجام دهيد. مي‌گويند، «اگر ندانيد به كجا مي‌خواهيد برويد، هر مسيري شما را با خود خواهد برد.» ‌اينجا است كه بايد الگوي تجارت خود را در ارتباط با زمان، منابع مالي و شبكه كاري تعيين نماييد. من تجارت بين‌الملل را به عنوان الگوي تجاري خود انتخاب كردم، زيرا موانع ورودي و خروجي نداشت؛ نوعي سيستم تجاري مجاز كه مرا قادر ساخت تا با اطمينان بر مساله زمان فائق آيم. من تجارت ارتباط از را دور را انتخاب كردم، چرا كه آشنايي كامل با آن داشتم و برايم بسيار هيجان‌انگيز مي‌نمود. ۳- اهداف بلندمدت خود را تعيين كرده و هرگز مسير آنها را گم نكنيد مشخص بودن ديدگاه و ماموريتم، باعث شد تا در تعيين اهداف سه ساله تجارت خود مشكلي نداشته باشم. براي از دست ندادن روال كار، مراحل عملكردي شش ماهه‌اي را تعيين نمودم؛ مدت زماني منطقي كه اقدامات انعطاف پذيري را در برابر تغييرات و ناسازگاري‌ها در برمي‌داشت. در ارتباط با اهدافم، در هر زمان مي‌دانستم كه آيا با ماموريت و ديدگاه خود هماهنگ مي‌باشم يا خير. ۴- تحليل SWOT را انجام داده و مفهوم تجارت را فرا گيريد در ‌اينجا است كه درك مشخصي از دو مفهوم خارجي و داخلي در تجارت به دست مي‌آوريد. اصطلاح SWOT، بيانگر نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهديدها مي‌باشد. نقاط ضعف و قوت، مفاهيم داخلي سازمان هستند، حال آنكه فرصت‌ها و تهديدها، من جمله عوامل رقابتي، از مفاهيم خارجي سازمان به شمار مي‌روند. تمرين تحليل SWOT، مي‌تواند مبنايي براي استراتژي‌هاي سازمان شما باشد. ‌اين تحليل عوامل كليدي موفقيت را به روي شما باز مي‌نمايد. ۵- استراتژي‌ها و اقدامات حمايتي را تنظيم كنيد زمان قابل توجهي را به رشد و گسترش استراتژي‌ها و اقدامات كليدي در جهت دستيابي به مقاصد خود اختصاص دهيد. حداقل ۳ استراتژي جايگزين را كه گزينه‌هاي ديگري نيز ارائه داده و نتايج قابل توجه مشابهي را به همراه دارند، تعيين نماييد. و بالاخره اهميت طي كردن ‌اين پنج مرحله در تشكيل يك تيم مديريتي چه مي‌تواند باشد؟‌ اين مراحل اهميت بسياري دارند. در ‌اينجا است كه شما مهارت كاملي در تجارت به دست مي‌آوريد و‌اين دقيقا همان دانشي است كه در متقاعد نمودن خبرگان مديريت، براي پيوستن به خود نياز داريد. اگر شما به عنوان مدير پروژه، نمادي از ناآگاهي در مورد كارتان باشيد، نمي‌توانيد افراد را به سمت خود جذب نماييد. ب) اعضاي تيم خود را پيدا كنيد ۱- براي هر پست مديريتي، شرح شغلي بسيار دقيق ارائه دهيد داشتن شرح شغلي واضح و مكتوب براي هر يك از كاركردهاي مديريتي، حاكي از عقيده راسخ و تعهد شما نسبت به كار بوده و بيانگر ارزش سازماني پست تعيين شده هر يك از اعضاي‌ آينده مي‌باشد. با هدايت تيم،‌ اين عمل همچنين موجب تحسين نقش هر يك از اعضا توسط شما مي‌شود. ۲- براي هر عضوي از تيم، ميزان‌هاي مناسبي ازعملكرد تعيين كنيد دانستن آنكه عملكرد هر يك از اعضا چگونه ارزيابي و اندازه گيري مي‌شود، آنها را مطمئنا علاقه‌مند مي‌سازد.‌ اين استانداردها و ميزان‌هاي عملكردي، بيانگر ارزش نسبي جايگاه افراد و ‌اينكه آيا رسيدن به نتايج دلخواه در توان و ظرفيت‌شان است، مي‌باشد.‌ اين ميزان‌ها به داوطلبين كمك مي‌نمايد تا تصميم بگيرند آيا به تيم شما ملحق شوند يا خير. ۳- اعضاي تيم مديريتي خود را شناسايي و ارزيابي كنيد منابع فراواني براي يافتن افراد مورد نظرتان وجود دارد. براي مثال: بنگاه‌هاي كاريابي و جذب‌كنندگان نيرو. من بهتر ديدم كه ابتدا خود دست به كار شوم. هيچ چيز نمي‌تواند جاي برخورد مستقيم با افرادي كه خودمان به خوبي مي‌شناسيم را بگيرد، زيرا به آنها به دليل شايستگي، صداقت، سخت‌كوشي، سابقه و دسترسي‌شان به شبكه‌اي از افراد با نفوذ در تجارت، احترام مي‌گذاريد، اعتماد داريد و ارزش زيادي برايشان قائل هستيد و البته آنها نيز براي شما به عنوان يك انسان و يك حرفه‌اي، ارزش قائلند. ج) راهي براي اتحاد و انسجام اعضاي تيم شناسايي و تعيين كنيد انجام‌اين مرحله به معناي درك ضرورت انسجام پايدار، ارزش مشترك، احترام متقابل، همكاري، رهبري، كار گروهي، مسووليت پذيري و شفافيت در كار(كسي در تيم برتري ندارد)، از سوي هر داوطلب مي‌باشد. لازم است تا نوعي فرهنگ كيفيت و برتري، محيطي به دور از كارهاي سطحي و متوسط و تيمي‌موفق در پيشبرد اهداف و مقاصد در سازمان نهادينه شود. د) اعضاي تيم مديريتي خود را انتخاب كرده و به كار گماريد پس از تثبيت پايه‌كاري خود و تعيين شيوه اتحاد تيم، براي آخرين شرايط كار، شامل پكيج جبراني آماده باشيد. با پيوستن دوستاني به تيم مديريتي،‌ اين عمل مي‌تواند راحت‌تر انجام گيرد، اما اگر اعضاي تيم‌ آينده شما از دايره همكاران جدا باشند، كار بسيار متفاوت خواهد بود. در هر صورت، كار بايد بر اساس تحليل حساسيت قبلي كه نيازهاي اعضاي تيم را با الزامات مالي تجارت منطبق مي‌نمايد، انجام گيرد. در صورت موافقت با شرايط پيشنهادي، با هر يك از اعضاي تيم به طور خصوصي ملاقات كرده و به سرعت آنهايي را كه اعلام پذيرش و تعهد كامل نسبت به پيشنهاد شما مي‌نمايند، انتخاب كنيد. پس از مرحله انتخاب، جلسه‌اي با اعضاي تيم ترتيب داده، يخ آنها را كم كم بشكنيد، سازگاري آنها را با هم محك زده و اوراق استخدامي ‌را در اختيارشان قرار دهيد. ه) عملكرد تيم را پيگيري و كنترل كنيد با حركت تيم به سمت جلو، تلاش فراواني در جهت نظارت و كنترل دوره‌اي هر بخش از كار كرده، اقدامات اصلاحي را به موقع انجام دهيد و دائما از هماهنگي با اهداف، ماموريت و ديدگاه سازمان خود اطمينان حاصل نماييد. ‌اين نوع مشاركت فعالانه در انجام كار، رهبري شما را برجسته كرده و همه اعضا به اتفاق به سوي موفقيت حركت خواهند كرد. منبع: www.buzzle.com مترجم: مائده ارباب زاده با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد: دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services دوره عالي مديريت كسب و كار DBA Doctor of Business Administration دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار Telegram-Android-icon

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

چگونه يك تيم مديريتي قوي تشكيل دهيم ؟ دوره MBA و DBA دوره MBA و DBA رشد تيم‌هاي مديريتي برخاسته از نياز به توسعه و اجراي برنامه‌هاي تغيير يا حل مسائل مهم داخلي و خارجي است. وجود ديدگاه‌هاي حرفه‌اي متعدد، تفكر جمعي، هدف و عملكرد مشترك براي اطمينان از حصول نتايج مطلوب ضروري است. هيچ سازمان تجاري نيست كه بتواند بدون يك تيم مديريتي قوي كه استراتژي‌ها و اقدامات لازم براي برد را به صورت هماهنگ در جهت كمك به تحقق اهداف، ماموريت و ديدگاه شركت تنظيم نمايد، رشد كرده و به حياتش ادامه دهد. از‌ اين‌رو تشكيل يك تيم مديريتي قوي بيانگر گزينش هدفمند افرادي با قابليت‌هاي فردي تاييد شده در جهت ارزش نهادن نه تنها به خود سازمان، بلكه مهم تر از آن به عموم مردمي‌است كه سازمان به آنها خدمات‌رساني مي‌نمايد كه همان مشتريان هستند. سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است از آن جا كه يك تيم مديريتي قوي بايد شامل مجموعه‌اي از قواعد عمده همچون فروش و بازاريابي، امور مالي و مميزي، امور قانوني، منابع انساني، مهندسي، توليد، تداركات و تكنولوژي باشد، دانش و ارزيابي نقش مهمي‌در تشكيل آن دارد. براي دستيابي به موفقيت، ساختار و تركيب يك تيم مديريتي ناگزير بايد بي‌نقص باشد. بعد از اولين بازنشستگي‌ام، در ‌اينكه چگونه قسمتي از پول بازنشستگي‌ام را براي سود بردن از تجارتي ميان مدت در سيستم‌هاي ارتباطي از راه دور به كار برم، با مشكل روبه‌رو بودم. از آنجا كه تصميم داشتم در شركت ديگري دوباره استخدام شوم، شخصا نمي‌توانستم درگير سرمايه‌گذاري شوم، اما مي‌بايست‌ اين فرصت خارج از كار را دنبال مي‌كردم، چرا كه عملا طي مدت زمان كوتاه ۳ تا ۴ ساله به بار مي‌نشست. سختي كار در ‌اينجا بود كه مجبور بودم تيمي ‌متشكل از چهار مدير حرفه‌اي خودكار كه داراي شايستگي، انگيزه، تمركز، گرايش، سابقه، شبكه كاري، بردباري و صميميت براي به جان خريدن سختي‌هاي يك تجارت نو پا باشند، تشكيل دهم و در آخر نيز اين تيم بايد قادر به تحقق اهداف من از تشكيل يك تيم مديريتي و انجام آنچه مي‌خواستم در مدت كوتاه دو سال و نيم باشند. انجام دادن ‌اين كار بزرگ شامل تمرين سخت تفكر استراتژيك، اقدامات ريسك‌دار و تعيين‌كننده و بررسي‌هاي تصادفي سخت‌گيرانه براي آگاهي از نحوه پيشرفت امور مي‌شد. طبق تجربيات من تشكيل يك تيم مديريتي قوي مستلزم طي مراحل زير مي‌باشد: الف) پايه كار خود را طرح‌ريزي كرده و آن را به اثبات رسانيد ۱- به عنوان اولين قدم، بايد بدانيد كه كجا هستيد و قرار است چه كاري انجام دهيد داشتن ديدگاهي در بدو امر، به شما‌ اين ‌ايده را خواهد داد كه با چه نوع افرادي در راه رسيدن به هدف مورد نظر گام برداريد. هنگامي ‌كه من مي‌خواستم اقدام به سرمايه‌گذاري و تجارت نمايم، ديدگاهم همچون كريستالي روشن و شفاف بود. من مي‌خواستم از‌اين فرصت موجود، ۸۰ درصد استفاده را طي ۳ سال ببرم. ۲- ماهيت كارتان كه در واقع ماموريت شما مي‌باشد را بشناسيد دردناك است كه ندانيد مي‌خواهيد چه كاري انجام دهيد. مي‌گويند، «اگر ندانيد به كجا مي‌خواهيد برويد، هر مسيري شما را با خود خواهد برد.» ‌اينجا است كه بايد الگوي تجارت خود را در ارتباط با زمان، منابع مالي و شبكه كاري تعيين نماييد. من تجارت بين‌الملل را به عنوان الگوي تجاري خود انتخاب كردم، زيرا موانع ورودي و خروجي نداشت؛ نوعي سيستم تجاري مجاز كه مرا قادر ساخت تا با اطمينان بر مساله زمان فائق آيم. من تجارت ارتباط از را دور را انتخاب كردم، چرا كه آشنايي كامل با آن داشتم و برايم بسيار هيجان‌انگيز مي‌نمود. ۳- اهداف بلندمدت خود را تعيين كرده و هرگز مسير آنها را گم نكنيد مشخص بودن ديدگاه و ماموريتم، باعث شد تا در تعيين اهداف سه ساله تجارت خود مشكلي نداشته باشم. براي از دست ندادن روال كار، مراحل عملكردي شش ماهه‌اي را تعيين نمودم؛ مدت زماني منطقي كه اقدامات انعطاف پذيري را در برابر تغييرات و ناسازگاري‌ها در برمي‌داشت. در ارتباط با اهدافم، در هر زمان مي‌دانستم كه آيا با ماموريت و ديدگاه خود هماهنگ مي‌باشم يا خير. ۴- تحليل SWOT را انجام داده و مفهوم تجارت را فرا گيريد در ‌اينجا است كه درك مشخصي از دو مفهوم خارجي و داخلي در تجارت به دست مي‌آوريد. اصطلاح SWOT، بيانگر نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهديدها مي‌باشد. نقاط ضعف و قوت، مفاهيم داخلي سازمان هستند، حال آنكه فرصت‌ها و تهديدها، من جمله عوامل رقابتي، از مفاهيم خارجي سازمان به شمار مي‌روند. تمرين تحليل SWOT، مي‌تواند مبنايي براي استراتژي‌هاي سازمان شما باشد. ‌اين تحليل عوامل كليدي موفقيت را به روي شما باز مي‌نمايد. ۵- استراتژي‌ها و اقدامات حمايتي را تنظيم كنيد زمان قابل توجهي را به رشد و گسترش استراتژي‌ها و اقدامات كليدي در جهت دستيابي به مقاصد خود اختصاص دهيد. حداقل ۳ استراتژي جايگزين را كه گزينه‌هاي ديگري نيز ارائه داده و نتايج قابل توجه مشابهي را به همراه دارند، تعيين نماييد. و بالاخره اهميت طي كردن ‌اين پنج مرحله در تشكيل يك تيم مديريتي چه مي‌تواند باشد؟‌ اين مراحل اهميت بسياري دارند. در ‌اينجا است كه شما مهارت كاملي در تجارت به دست مي‌آوريد و‌اين دقيقا همان دانشي است كه در متقاعد نمودن خبرگان مديريت، براي پيوستن به خود نياز داريد. اگر شما به عنوان مدير پروژه، نمادي از ناآگاهي در مورد كارتان باشيد، نمي‌توانيد افراد را به سمت خود جذب نماييد. ب) اعضاي تيم خود را پيدا كنيد ۱- براي هر پست مديريتي، شرح شغلي بسيار دقيق ارائه دهيد داشتن شرح شغلي واضح و مكتوب براي هر يك از كاركردهاي مديريتي، حاكي از عقيده راسخ و تعهد شما نسبت به كار بوده و بيانگر ارزش سازماني پست تعيين شده هر يك از اعضاي‌ آينده مي‌باشد. با هدايت تيم،‌ اين عمل همچنين موجب تحسين نقش هر يك از اعضا توسط شما مي‌شود. ۲- براي هر عضوي از تيم، ميزان‌هاي مناسبي ازعملكرد تعيين كنيد دانستن آنكه عملكرد هر يك از اعضا چگونه ارزيابي و اندازه گيري مي‌شود، آنها را مطمئنا علاقه‌مند مي‌سازد.‌ اين استانداردها و ميزان‌هاي عملكردي، بيانگر ارزش نسبي جايگاه افراد و ‌اينكه آيا رسيدن به نتايج دلخواه در توان و ظرفيت‌شان است، مي‌باشد.‌ اين ميزان‌ها به داوطلبين كمك مي‌نمايد تا تصميم بگيرند آيا به تيم شما ملحق شوند يا خير. ۳- اعضاي تيم مديريتي خود را شناسايي و ارزيابي كنيد منابع فراواني براي يافتن افراد مورد نظرتان وجود دارد. براي مثال: بنگاه‌هاي كاريابي و جذب‌كنندگان نيرو. من بهتر ديدم كه ابتدا خود دست به كار شوم. هيچ چيز نمي‌تواند جاي برخورد مستقيم با افرادي كه خودمان به خوبي مي‌شناسيم را بگيرد، زيرا به آنها به دليل شايستگي، صداقت، سخت‌كوشي، سابقه و دسترسي‌شان به شبكه‌اي از افراد با نفوذ در تجارت، احترام مي‌گذاريد، اعتماد داريد و ارزش زيادي برايشان قائل هستيد و البته آنها نيز براي شما به عنوان يك انسان و يك حرفه‌اي، ارزش قائلند. ج) راهي براي اتحاد و انسجام اعضاي تيم شناسايي و تعيين كنيد انجام‌اين مرحله به معناي درك ضرورت انسجام پايدار، ارزش مشترك، احترام متقابل، همكاري، رهبري، كار گروهي، مسووليت پذيري و شفافيت در كار(كسي در تيم برتري ندارد)، از سوي هر داوطلب مي‌باشد. لازم است تا نوعي فرهنگ كيفيت و برتري، محيطي به دور از كارهاي سطحي و متوسط و تيمي‌موفق در پيشبرد اهداف و مقاصد در سازمان نهادينه شود. د) اعضاي تيم مديريتي خود را انتخاب كرده و به كار گماريد پس از تثبيت پايه‌كاري خود و تعيين شيوه اتحاد تيم، براي آخرين شرايط كار، شامل پكيج جبراني آماده باشيد. با پيوستن دوستاني به تيم مديريتي،‌ اين عمل مي‌تواند راحت‌تر انجام گيرد، اما اگر اعضاي تيم‌ آينده شما از دايره همكاران جدا باشند، كار بسيار متفاوت خواهد بود. در هر صورت، كار بايد بر اساس تحليل حساسيت قبلي كه نيازهاي اعضاي تيم را با الزامات مالي تجارت منطبق مي‌نمايد، انجام گيرد. در صورت موافقت با شرايط پيشنهادي، با هر يك از اعضاي تيم به طور خصوصي ملاقات كرده و به سرعت آنهايي را كه اعلام پذيرش و تعهد كامل نسبت به پيشنهاد شما مي‌نمايند، انتخاب كنيد. پس از مرحله انتخاب، جلسه‌اي با اعضاي تيم ترتيب داده، يخ آنها را كم كم بشكنيد، سازگاري آنها را با هم محك زده و اوراق استخدامي ‌را در اختيارشان قرار دهيد. ه) عملكرد تيم را پيگيري و كنترل كنيد با حركت تيم به سمت جلو، تلاش فراواني در جهت نظارت و كنترل دوره‌اي هر بخش از كار كرده، اقدامات اصلاحي را به موقع انجام دهيد و دائما از هماهنگي با اهداف، ماموريت و ديدگاه سازمان خود اطمينان حاصل نماييد. ‌اين نوع مشاركت فعالانه در انجام كار، رهبري شما را برجسته كرده و همه اعضا به اتفاق به سوي موفقيت حركت خواهند كرد. منبع: www.buzzle.com مترجم: مائده ارباب زاده با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد: دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services دوره عالي مديريت كسب و كار DBA Doctor of Business Administration دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار Telegram-Android-icon

۱۵ بازديد ۰ نظر

چگونه يك تيم مديريتي قوي تشكيل دهيم ؟

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

رشد تيم‌هاي مديريتي برخاسته از نياز به توسعه و اجراي برنامه‌هاي تغيير يا حل مسائل مهم داخلي و خارجي است. وجود ديدگاه‌هاي حرفه‌اي متعدد، تفكر جمعي، هدف و عملكرد مشترك براي اطمينان از حصول نتايج مطلوب ضروري است.

هيچ سازمان تجاري نيست كه بتواند بدون يك تيم مديريتي قوي كه استراتژي‌ها و اقدامات لازم براي برد را به صورت هماهنگ در جهت كمك به تحقق اهداف، ماموريت و ديدگاه شركت تنظيم نمايد، رشد كرده و به حياتش ادامه دهد. از‌ اين‌رو تشكيل يك تيم مديريتي قوي بيانگر گزينش هدفمند افرادي با قابليت‌هاي فردي تاييد شده در جهت ارزش نهادن نه تنها به خود سازمان، بلكه مهم تر از آن به عموم مردمي‌است كه سازمان به آنها خدمات‌رساني مي‌نمايد كه همان مشتريان هستند.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

از آن جا كه يك تيم مديريتي قوي بايد شامل مجموعه‌اي از قواعد عمده همچون فروش و بازاريابي، امور مالي و مميزي، امور قانوني، منابع انساني، مهندسي، توليد، تداركات و تكنولوژي باشد، دانش و ارزيابي نقش مهمي‌در تشكيل آن دارد. براي دستيابي به موفقيت، ساختار و تركيب يك تيم مديريتي ناگزير بايد بي‌نقص باشد.

بعد از اولين بازنشستگي‌ام، در ‌اينكه چگونه قسمتي از پول بازنشستگي‌ام را براي سود بردن از تجارتي ميان مدت در سيستم‌هاي ارتباطي از راه دور به كار برم، با مشكل روبه‌رو بودم. از آنجا كه تصميم داشتم در شركت ديگري دوباره استخدام شوم، شخصا نمي‌توانستم درگير سرمايه‌گذاري شوم، اما مي‌بايست‌ اين فرصت خارج از كار را دنبال مي‌كردم، چرا كه عملا طي مدت زمان كوتاه ۳ تا ۴ ساله به بار مي‌نشست.

سختي كار در ‌اينجا بود كه مجبور بودم تيمي ‌متشكل از چهار مدير حرفه‌اي خودكار كه داراي شايستگي، انگيزه، تمركز، گرايش، سابقه، شبكه كاري، بردباري و صميميت براي به جان خريدن سختي‌هاي يك تجارت نو پا باشند، تشكيل دهم و در آخر نيز اين تيم بايد قادر به تحقق اهداف من از تشكيل يك تيم مديريتي و انجام آنچه مي‌خواستم در مدت كوتاه دو سال و نيم باشند. انجام دادن ‌اين كار بزرگ شامل تمرين سخت تفكر استراتژيك، اقدامات ريسك‌دار و تعيين‌كننده و بررسي‌هاي تصادفي سخت‌گيرانه براي آگاهي از نحوه پيشرفت امور مي‌شد. طبق تجربيات من تشكيل يك تيم مديريتي قوي مستلزم طي مراحل زير مي‌باشد:

الف) پايه كار خود را طرح‌ريزي كرده و آن را به اثبات رسانيد

۱- به عنوان اولين قدم، بايد بدانيد كه كجا هستيد و قرار است چه كاري انجام دهيد

داشتن ديدگاهي در بدو امر، به شما‌ اين ‌ايده را خواهد داد كه با چه نوع افرادي در راه رسيدن به هدف مورد نظر گام برداريد. هنگامي ‌كه من مي‌خواستم اقدام به سرمايه‌گذاري و تجارت نمايم، ديدگاهم همچون كريستالي روشن و شفاف بود. من مي‌خواستم از‌اين فرصت موجود، ۸۰ درصد استفاده را طي ۳ سال ببرم.

۲- ماهيت كارتان كه در واقع ماموريت شما مي‌باشد را بشناسيد

دردناك است كه ندانيد مي‌خواهيد چه كاري انجام دهيد. مي‌گويند، «اگر ندانيد به كجا مي‌خواهيد برويد، هر مسيري شما را با خود خواهد برد.» ‌اينجا است كه بايد الگوي تجارت خود را در ارتباط با زمان، منابع مالي و شبكه كاري تعيين نماييد. من تجارت بين‌الملل را به عنوان الگوي تجاري خود انتخاب كردم، زيرا موانع ورودي و خروجي نداشت؛ نوعي سيستم تجاري مجاز كه مرا قادر ساخت تا با اطمينان بر مساله زمان فائق آيم. من تجارت ارتباط از را دور را انتخاب كردم، چرا كه آشنايي كامل با آن داشتم و برايم بسيار هيجان‌انگيز مي‌نمود.

۳- اهداف بلندمدت خود را تعيين كرده و هرگز مسير آنها را گم نكنيد

مشخص بودن ديدگاه و ماموريتم، باعث شد تا در تعيين اهداف سه ساله تجارت خود مشكلي نداشته باشم. براي از دست ندادن روال كار، مراحل عملكردي شش ماهه‌اي را تعيين نمودم؛ مدت زماني منطقي كه اقدامات انعطاف پذيري را در برابر تغييرات و ناسازگاري‌ها در برمي‌داشت. در ارتباط با اهدافم، در هر زمان مي‌دانستم كه آيا با ماموريت و ديدگاه خود هماهنگ مي‌باشم يا خير.

۴- تحليل SWOT را انجام داده و مفهوم تجارت را فرا گيريد

در ‌اينجا است كه درك مشخصي از دو مفهوم خارجي و داخلي در تجارت به دست مي‌آوريد. اصطلاح SWOT، بيانگر نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهديدها مي‌باشد. نقاط ضعف و قوت، مفاهيم داخلي سازمان هستند، حال آنكه فرصت‌ها و تهديدها، من جمله عوامل رقابتي، از مفاهيم خارجي سازمان به شمار مي‌روند.

تمرين تحليل SWOT، مي‌تواند مبنايي براي استراتژي‌هاي سازمان شما باشد. ‌اين تحليل عوامل كليدي موفقيت را به روي شما باز مي‌نمايد.

۵- استراتژي‌ها و اقدامات حمايتي را تنظيم كنيد

زمان قابل توجهي را به رشد و گسترش استراتژي‌ها و اقدامات كليدي در جهت دستيابي به مقاصد خود اختصاص دهيد. حداقل ۳ استراتژي جايگزين را كه گزينه‌هاي ديگري نيز ارائه داده و نتايج قابل توجه مشابهي را به همراه دارند، تعيين نماييد.

و بالاخره اهميت طي كردن ‌اين پنج مرحله در تشكيل يك تيم مديريتي چه مي‌تواند باشد؟‌ اين مراحل اهميت بسياري دارند. در ‌اينجا است كه شما مهارت كاملي در تجارت به دست مي‌آوريد و‌اين دقيقا همان دانشي است كه در متقاعد نمودن خبرگان مديريت، براي پيوستن به خود نياز داريد. اگر شما به عنوان مدير پروژه، نمادي از ناآگاهي در مورد كارتان باشيد، نمي‌توانيد افراد را به سمت خود جذب نماييد.

ب) اعضاي تيم خود را پيدا كنيد

۱- براي هر پست مديريتي، شرح شغلي بسيار دقيق ارائه دهيد

داشتن شرح شغلي واضح و مكتوب براي هر يك از كاركردهاي مديريتي، حاكي از عقيده راسخ و تعهد شما نسبت به كار بوده و بيانگر ارزش سازماني پست تعيين شده هر يك از اعضاي‌ آينده مي‌باشد. با هدايت تيم،‌ اين عمل همچنين موجب تحسين نقش هر يك از اعضا توسط شما مي‌شود.

۲- براي هر عضوي از تيم، ميزان‌هاي مناسبي ازعملكرد تعيين كنيد

دانستن آنكه عملكرد هر يك از اعضا چگونه ارزيابي و اندازه گيري مي‌شود، آنها را مطمئنا علاقه‌مند مي‌سازد.‌ اين استانداردها و ميزان‌هاي عملكردي، بيانگر ارزش نسبي جايگاه افراد و ‌اينكه آيا رسيدن به نتايج دلخواه در توان و ظرفيت‌شان است، مي‌باشد.‌ اين ميزان‌ها به داوطلبين كمك مي‌نمايد تا تصميم بگيرند آيا به تيم شما ملحق شوند يا خير.

۳- اعضاي تيم مديريتي خود را شناسايي و ارزيابي كنيد

منابع فراواني براي يافتن افراد مورد نظرتان وجود دارد. براي مثال: بنگاه‌هاي كاريابي و جذب‌كنندگان نيرو. من بهتر ديدم كه ابتدا خود دست به كار شوم. هيچ چيز نمي‌تواند جاي برخورد مستقيم با افرادي كه خودمان به خوبي مي‌شناسيم را بگيرد، زيرا به آنها به دليل شايستگي، صداقت، سخت‌كوشي، سابقه و دسترسي‌شان به شبكه‌اي از افراد با نفوذ در تجارت، احترام مي‌گذاريد، اعتماد داريد و ارزش زيادي برايشان قائل هستيد و البته آنها نيز براي شما به عنوان يك انسان و يك حرفه‌اي، ارزش قائلند.

ج) راهي براي اتحاد و انسجام اعضاي تيم شناسايي و تعيين كنيد

انجام‌اين مرحله به معناي درك ضرورت انسجام پايدار، ارزش مشترك، احترام متقابل، همكاري، رهبري، كار گروهي، مسووليت پذيري و شفافيت در كار(كسي در تيم برتري ندارد)، از سوي هر داوطلب مي‌باشد. لازم است تا نوعي فرهنگ كيفيت و برتري، محيطي به دور از كارهاي سطحي و متوسط و تيمي‌موفق در پيشبرد اهداف و مقاصد در سازمان نهادينه شود.

د) اعضاي تيم مديريتي خود را انتخاب كرده و به كار گماريد

پس از تثبيت پايه‌كاري خود و تعيين شيوه اتحاد تيم، براي آخرين شرايط كار، شامل پكيج جبراني آماده باشيد. با پيوستن دوستاني به تيم مديريتي،‌ اين عمل مي‌تواند راحت‌تر انجام گيرد، اما اگر اعضاي تيم‌ آينده شما از دايره همكاران جدا باشند، كار بسيار متفاوت

خواهد بود.

در هر صورت، كار بايد بر اساس تحليل حساسيت قبلي كه نيازهاي اعضاي تيم را با الزامات مالي تجارت منطبق مي‌نمايد، انجام گيرد. در صورت موافقت با شرايط پيشنهادي، با هر يك از اعضاي تيم به طور خصوصي ملاقات كرده و به سرعت آنهايي را كه اعلام پذيرش و تعهد كامل نسبت به پيشنهاد شما مي‌نمايند،

انتخاب كنيد.

پس از مرحله انتخاب، جلسه‌اي با اعضاي تيم ترتيب داده، يخ آنها را كم كم بشكنيد، سازگاري آنها را با هم محك زده و اوراق استخدامي ‌را در اختيارشان قرار دهيد.

ه) عملكرد تيم را پيگيري و كنترل كنيد

با حركت تيم به سمت جلو، تلاش فراواني در جهت نظارت و كنترل دوره‌اي هر بخش از كار كرده، اقدامات اصلاحي را به موقع انجام دهيد و دائما از هماهنگي با اهداف، ماموريت و ديدگاه سازمان خود اطمينان حاصل نماييد. ‌اين نوع مشاركت فعالانه در انجام كار، رهبري شما را برجسته كرده و همه اعضا به اتفاق به سوي موفقيت حركت خواهند كرد.

منبع: www.buzzle.com

مترجم: مائده ارباب زاده

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

 

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.