اهميت آموزش در توسعه كار آفريني

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

اهميت آموزش در توسعه كار آفريني

۷۴ بازديد ۰ نظر

اهميت آموزش در توسعه كار آفريني

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

امروزه در هر بازار و كسب‌وكاري حرف رضايت مشتري، كسب درآمد بالا و رقابت است. دنياي پيچ در پيچ بازار توليد و خدمات در تب و تاب تغيير و تحولي براي رسيدن به نهايت ايده‌ها در راستاي بهره‌وري است.

اما سوال اينجاست كه چگونه يك فرد «راه صد ساله را يك شبه طي مي‌كند و ديگري نسل به نسل هنوز نتوانسته به آن جايگاه راه ‌يابد؟» كارآفرينان بسياري چون؛ استيو جابز، ميشل فررو (ميلياردر و مالك كارخانه تخم مرغ شانسي) و… نمادي از ابتكار، نوآوري، خلاقيت، تحول و متفاوت بودن، در دنياي كسب وكار هستند. درواقع آنان بدون در پيش گرفتن روش‌هاي نادرست چون كلاهبرداري در رسيدن به ايده و اهدافشان گام برداشتند و با فكري متفاوت و آگاهي كامل از تطابق و سازگاري به موقع با محيط پيرامون خود، آغازگر مسيري نو دركسب و كار خود در عرصه جهاني بوده‌اند.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

همچنين با توجه به مطالعات صورت گرفته ثابت شده كه ويژگي‌هاي كارآفرينان اغلب اكتسابي است و نه توارثي؛ بنابراين امروزه سياست‌گذاران، برنامه‌ريزان و مجريان امور منابع انساني در كشورهاي مختلف به اين نتيجه رسيده‌اند كه با در نظر گرفتن بودجه‌هاي خاص، مي‌توانند براي كسب موفقيت اقتصادي در عرصه ملي و بين‌المللي نقش بسزايي ايفا كنند. آنها با توجه ويژه به عرضه خدمات وتوليد محصولات در سازمان‌ها،آموزش نيروي متخصص و كارآمد، تغيير نگرش و تجهيز افراد به دانش و مهارت‌هاي خاص كه عامل اصلي تغيير و محرك اصلي توسعه در صحنه اقتصاد است، به اين مهم دست مي‌يابند.

در همين راستا امسال يونسكو با تاكيد بر كيفيت آموزش و برنامه‌ريزي با رويكرد كارآفرينان؛ اعلام كرده است كه هر نوع تغيير و برنامه‌ريزي به پول و سرمايه گذاري نياز دارد كه سرمايه‌گذاري بر آموزش كودكان و نوجوانان همگام با ارتقا بهره‌وري مهارتي و برنامه‌ريزي براي آينده شغلي، به معناي محروميت از فقر و توسعه است. بنابراين بر برنامه‌ريزي و آموزش‌هاي كار آفريني در كودكي كه يكي از مهم‌ترين و گسترده‌ترين فعاليت‌هاي سازمان‌ها و موسسات آموزشي است، تاكيد بسياري شده است. بنابراين بايد توجه داشت، نداشتن برنامه‌اي منسجم به منظور ارتقاي مهارت‌ها از بدو آموزش ابتدايي براي ورود به بازار كار و تاسيس شركت‌هاي تجاري در توليد ايده‌هاي نو و برنامه‌هايي جهت عملي ساختن آن ايده‌ها در واقع به معناي عدم تضمين بقاي سازمان‌ها در ابتكار،خلاقيت و كارآفريني در آينده‌اي نه چندان دور است.

ژاپن جزو نخستين كشورهايي بود كه در اواخر دهه ۵۰ ميلادي آموزش كارآفريني و ترويج فرهنگ آن را از سطح دبيرستان آغاز كرد و توانست در مدت كوتاهي آموزش كارآفريني را در كشور به سطح دانشگاه برساند. بيش از ۹۶ درصد نوآوري صنعتي در سال‌هاي ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۲ ميلادي كه توانست موقعيت ژاپن را در اقتصاد جهاني به يك موقعيت برجسته و برتر تبديل كند، توسط كارآفرينان صورت گرفت.

در ژوئن سال ۱۹۸۵ ميلادي دانشگاه كالگري به ارزيابي نتايج برگزاري يكي از دوره‌هاي آموزش كارآفريني خود كه در يك دوره شش‌ماهه برگزار شده بود، پرداخت و از ۵۰ نفر شركت‌كننده در دوره، پيرامون نتايج اين دوره نظرخواهي كرد. اين دوره آموزشي كه تقريبا ۷۵۰۰۰ دلار براي دانشگاه هزينه داشت،نتايج بسيار مثبتي در پي داشت. تجربه دانشگاه كالگري نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري كوچكي در حدود ۷۵۰۰۰ دلار براي آموزش كارآفرينان منجر به ارزش‌افزوده فراواني معادل ۱۷۵۰۰۰۰ دلار شده و علاوه بر آن تاثير زيادي در ايجاد فرصت استخدام و تسهيل ايجاد سرمايه داشته است.

بنابراين از يك سو تفاوت آموزش متناسب با شخصيت دانش آموختگان در به فعل رساندن فعاليت‌هاي كارآفرينان و از سوي ديگر تنوع در ارائه محصولات و خدمات آموزشي و پژوهشي متناسب با مشتري گرايي و نيازهاي جهان امروز و جهان آينده اصل اوليه در عرصه توسعه كارآفريني است.

هركشوري بايد متناسب با اهداف و استراتژي‌ها،برنامه بلندمدت و كوتاه‌مدت خود را تنظيم نمايد. اين برنامه آموزشي همگام با تحولات داخلي و بين‌المللي قابليت انعطاف‌پذيري متناسب با فرصت‌ها و تهديدهاي موجود در بازار است.

«شومپيتر» مي‌گويد: دانش فني و تكنولوژي به ثروت، رفاه اجتماعي و سود اقتصادي تبديل نمي‌شود؛ مگر با وجود افراد كارآفرين و خلاق كه فرصت‌هاي بازار و تكنولوژي را كشف مي‌كنند،سپس وسايل مورد نياز را با توجه به نواقص، واكنش‌ها، دفاع‌هاي بازار و نيازهاي بازار فراهم مي‌آورند.

تغيير در فرآيند آموزش، متناسب با واژه كارآفريني در سه مقوله تربيت و آموزش كار آفرين «فردي، سازماني و شركتي» ضرورت تفاوت آموزش كار آفريني را در آموزش و پرورش، سازمان‌ها و شركت‌هاي تجاري به مسوولان متذكر مي‌كند. برهمين اساس توسعه كارآفريني از جنبه‌هاي گوناگون، اولين ركن از جنبه‌هاي مهم در گسترش كارآفريني است. در مرحله دوم شناسايي اهداف، در برنامه‌هاي آموزش جهت پرورش كارآفرينان از نظر تربيت كارآفرينان جديد، هدايت كارآفرينان به سمت كسب مهارت‌هاي لازم و ارائه مهارت‌هاي لازم به آنان به‌ منظور بالا بردن ميزان موفقيت آنان در كسب‌وكارهاي آينده هر كشور است.

شادي صالحي

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.