چگونه مهارت‌هاي يادگيري خود را ارتقا دهيم؟

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

چگونه مهارت‌هاي يادگيري خود را ارتقا دهيم؟

۸۹ بازديد ۰ نظر

چگونه مهارت‌هاي يادگيري خود را ارتقا دهيم؟

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

نوشته : Kevin Daum

منبع :Inc

بسياري از مردم توجهي نسبت به نحوه يادگيري ندارند. عموم مردم تصور مي‌كنند يادگيري آنها به شيوه طبيعي انجام مي‌شود.

شما به صحبت‌هاي كسي در گفت‌وگو يا حين سخنراني او گوش مي‌دهيد و به همين سادگي مطالبي كه او مي‌گويد را ياد مي‌گيريد. اما واقعا اين‌گونه نيست.

در حقيقت وقتي سنم آنقدر بالا رفت كه ديگر شيوه‌هاي عادي يادگيري درباره‌ام كاربرد نداشت، دريافتم كه هرچه ذهنم با حقايق، جداول و تجربيات بيشتري انباشته شود فضاي كمتري براي جذب ايده‌ها و افكار جديد خواهم داشت. علاوه بر آن اكنون تجربياتي دارم كه به من كمك مي‌كند تا خوب سخنان و پيشنهادهاي ديگران را گوش دهم و از بين آنها بهترين‌ها را در ذهن خود پردازش كنم. خودم را يك فراگير در طول زندگي مي‌دانم با اين وجود، براي اينكه بتوانم ذهنم را باز نگه دارم بايد هنوز به سختي كار كنم. جهان تغيير كرده است و ايده‌هاي جديد هر روز فوران مي‌كنند، توجه به آنها در زندگي تان، شما را متعهد و فعال نگه مي‌دارد.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

در ادامه شيوه‌هايي كه من براي باز نگه داشتن ذهن و اثرپذيري به كار گرفته ام آمده است. آنها براي شما هم كارآيي دارند. فرقي نمي‌كند كه چند ساله باشيد.

  1. گوش نكردن به صداي دروني

قطعا مي‌دانيد درباره چه چيزي صحبت مي‌كنم. منظور همان صداي خفيفي است كه هنگام شنيدن صحبت‌هاي ديگران، تفسير آنها را انجام مي‌دهد. اين صدايي است كه عقيده خود شما درباره اطلاعاتي كه به شما ارائه مي‌شود را بيان مي‌كند. خيلي ساده است كه به صداي دروني بيشتر از گوينده واقعي توجه كنيد.

اين صدا معمولا مانع گوش دادن با فكر باز و دريافت اطلاعات خوب مي‌شود و اغلب قادر است قبل از اينكه كل صحبت را بشنويد ذهن شما را خاموش كند. تمركز روي آنچه مغز شما مي‌گويد را كمتر كنيد و بيشتر روي صحبت‌هاي گوينده متمركز شويد. به اين ترتيب توجه شما بيشتر به موضوع مورد بحث معطوف است و از چيزهايي كه مي‌شنويد شگفت زده مي‌شويد.

  1. بحث كردن با خود

اگر نتوانيد صداي دروني را ساكت كنيد، حداقل از آن به نفع خود بهره ببريد. هربار كه صدايي از درون شنيديد كه ناقض گفتار گوينده است، درنگ كنيد و از منظر ديگري نگاه كنيد. تمام دلايلي كه ممكن است گوينده درست بگويد و ايده قبلي شما اشتباه باشد را براي ذهن خودتان بازگو كنيد. در بهترين حالت ممكن است ذهن‌تان را براي دريافت اطلاعات ارائه شده باز كنيد. اگر در انجام آن ناكام شويد، حداقل قدرت استدلالتان را تقويت كرده‌ايد.

  1. كنجكاوانه عمل كنيد.

برخي از افراد به طور طبيعي كنجكاو و برخي فاقد اين خصلت هستند. فرقي نمي‌كند در كدام گروه قرار داشته باشيد،شما مي‌توانيد از مزاياي رفتار كردن مانند يك فرد كنجكاو بهره مند شويد.

دفعه بعد اگر در يك جلسه سخنراني اطلاعاتي بيان شد، شنيدن خود را با يادداشت كردن سه تا پنج سوال مربوط به آن موضوع تكميل كنيد.

بعد از آن پاسخ‌ها را در گوگل جست‌وجو كنيد. اگر در يك محاوره و گفت‌وگو هستيد سوال‌هايتان را از فرد مقابلتان بپرسيد. اين راهي است كه نشان مي‌دهد به يادگيري تمايل بيشتري داريد. فكر كردن درباره سوالاتي كه بايد مطرح شود كمك مي‌كند تا مفاهيم را در ذهن‌تان كدگذاري كنيد. مادامي كه نمي‌خواهيد يك مقلد باشيد، بايد از اينگونه اعمال كنجكاوانه بهره ببريد.

  1. هسته واقعيت را پيدا كنيد.

ايده‌ها و نظريه‌ها از هيچ پديد نمي‌آيند. حتي در مفاهيم انتزاعي كه به نظر كاملا ذهني و تخيلي مي‌رسند نيز رگه‌هايي از واقعيت وجود دارد. حتي اگر خواهان پذيرش ايده‌اي نيستيد حداقل بايد تشخيص دهيد اندك حقيقت آن از كجا آمده است.

مانند يك كارآگاه عمل كنيد و دنياي بيروني خودتان را بسازيد. با اين كار شما با كنكاش براي يافتن واقعيت‌هاي پشت سر ايده‌هاي گوينده، مهارت‌هاي استنتاجي خود را افزايش مي‌دهيد و احتمالا حتي قادر به بهبود مفهوم خواهيد بود.

  1. بر پيام تمركز كنيد نه گوينده آن

اغلب مردم به خاطر كسي كه مطلب را بيان مي‌كند يادگيري را از دست مي‌دهند. ممكن است يك سخنراني خسته كننده باشد يا فردي از جناح مخالف باشد. توجه كنيد پيام دهنده مي‌تواند به يادگيري شما كمك كند. حتي دوستان مي‌توانند فرآيند يادگيري را مختل كنند زيرا ممكن است در موضوع مورد گفت‌وگو بيش از اندازه به تجربيات مشترك و سابقه آشنايي رجوع شود.

مطالب را از شخص ارائه دهنده آن مجزا كنيد. فكر كنيد كه مخاطب يا باورهايش را نمي‌شناسيد به اين ترتيب مي‌توانيد اطلاعات را به صورت واقعي بشنويد. درباره افراد خسته‌كننده به نتايج سخنراني آنها تمركز كنيد، انگار كه در حال انجام بازي هستيد، به اين ترتيب دريافت كاملي از مطالب سخنراني بدست مي‌آوريد.

ترجمه : مهدي سريرچي

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

 

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.