آموزش «MBA»؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

آموزش «MBA»؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

۹۸ بازديد ۰ نظر

آموزش «MBA»؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

منبع:business week

همه مي‌دانند كسب عالي ترين مرتبه در MBA شما را به ابزارهايي مجهز مي‌كند تا به نخبگان تجارت بپيونديد، شركت خود را پايه گذاري و اداره كنيد يا جايي براي خود در هيات مديره به دست آوريد. اما آموزش چگونگي مديريت پروژه‌هاي معمولي‌تر كه در واقع يك سازمان را به حركت وا مي‌دارند و سرمايه‌اي را كه موجب ادامه فعاليت آن مي‌شود توليد مي‌كنند، چقدر مي‌تواند براي دانشجويان MBA مفيد باشد؟

ترديدها در مورد توانايي دانش‌آموختگان MBA براي انجام اين كار به سادگي در تجربه شركت FedEx كه يك فارغ التحصيل MBA مغرور را در نخستين روز كاري جديدش شرح مي‌دهد، خلاصه مي‌شود: هنگامي كه مديرش از او تقاضا مي‌كند تا در ارسال محموله‌اي به يك مشتري كمك كند، فارغ التحصيل با غرور به او مي‌گويد كه مدرك MBA دارد، با اشاره به اينكه انجام چنين كاري در شأن او نيست. سرپرست عاقلانه سري تكان مي‌دهد، سپس مي‌گويد اگر مساله اين است پس بهتر است به او نشان دهد كه در واقع از عهده چه كاري برمي آيد؟

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

اگر حق با بنگاه تبليغاتي FedEx باشد،افرادي كه مدرك MBA دارند نه تنها ممكن است مسوول به خطر‌انداختن كل دنياي كسب‌وكار باشند، بلكه نمي‌توان به آنها در انجام ساده‌ترين وظايف اجرايي اعتماد كرد. با اين وجود، در دانشكده HEC پاريس در فرانسه، گروهي مصمم از دانشجويان مديريت تلاش مي‌كنند تا ثابت كنند كه آنها اشتباه مي‌كنند.

آنها مسابقه (MBA T)را هر سال در ماه مه سازماندهي مي‌كنند.

اين مسابقات معادل المپيك در دانشكده‌هاي كسب‌وكار است كه بزرگ‌ترين گردهمايي سالانه دانشجويان و فارغ التحصيلان MBA در اروپا را تشكيل مي‌دهد.رويدادي كه شامل رقابتي سه روزه در بيش از ۲۰ رشته ورزشي از تنيس و طناب كشي گرفته تا فوتبال است. برگزاري اين مسابقات همراه با چالش‌هايي چون پذيرايي از بيش از ۱۲۰۰ نماينده از ۱۴ دانشكده معتبر و اسكان آنها در دانشكده و برنامه ريزي مسابقات است.

اما به جز اينكه سازمان دهندگان اين رويداد اميدوارند تا در مسابقات المپيك بعدي در ريودوژانيرو در سال ۲۰۱۶، شغلي به دست آورند، چرا اين پروژه سخت را به آنها محول كرده‌اند؟ «برنارد گرتي» همكار رييس دانشكده MBA دانشگاهHEC پاريس مي‌گويد: برگزاري اين مسابقات تماما يادگيري در حين كار براي دانشجويان است. «هدف تورنمنت توسعه مهارت‌هايي كه لازمه موفقيت در كار است، مي‌باشد: يعني كار تيمي و مسووليت رهبري. برنامه ريزي براي مسابقه از نه ماه قبل از آن شروع مي‌شود و دانشجويان بايد با تمام وجوه (جنبه‌هاي) مديريت پروژه، شامل كسب حمايت مالي شركت‌ها و خدمات پس از فروش دست و پنجه نرم كنند.»

براي دانشجويان اين تجربه، اهميت مديريت موثر منابع انساني را روشن ساخته است. دشواري كار آنجا است كه هنگامي كه تعهدات ديگر روي دانشجويان فشار مي‌آورد، دانشجويان بتوانند متمركز و با انگيزه به كار خود ادامه دهند. به اين ترتيب دانشجويان واقعا مي‌آموزند كه روي پاي خود بايستند و درك قابل توجهي از دستاوردهاي جمعي به دست آورند.

در همه رقابت‌هاي دانشكده‌هاي بازرگاني، تقريبا بازاريابي شبكه‌اي سنتي وجود دارد اما تورنمنت MBA از اين امر مستثني است. سازمان‌دهندگان براي به اشتراك گذاشتن اخبار، ويدئو‌ها و متون از رسانه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند تا افراد بيشتري بتوانند نتايج مسابقات را دنبال كنند. سازمان دهندگان همچنين براي توليد يك برنامه شبكه موبايل براي‌ آي‌فون، آندرويد همكاري كردند تا به اين ترتيب شركت كنندگان بتوانند اطلاعات مورد علاقه خود از دانشكده‌هاي ديگر را در حين مسابقات جست‌وجو كنند.

با اتخاذ چنين رويكردهايي نسل جديد دانشجويان مديريت مي‌توانند توانايي‌هاي خود را در اداره واجراي برنامه‌ها ارتقا دهند. اما ارسال فرم حمل و نقل FedEx موضوع ديگري است.

تغيير چهره مشاغل مديريت بازرگاني

افرادي كه تصور مي‌كنند MBA تنها مرتبط با شغلي در بانكداري و مشاوره است، بايد دوباره بينديشند. امسال در بين مدارس نمونه آمريكا، دو مورد از مشهورترين كارمندان كارآموز MBA، رقيب سازمان‌هاي بزرگ توليد بازي Electronic Arts)EA) و شركت Zynga هستند.

«جسيكارودسكا» كه مسوول روابط عمومي دانشگاه است مي‌گويد، براي كار در يك شركت توليدات بازي‌هاي كامپيوتري، آنچه يك فارغ التحصيل MBA نياز دارد اين است كه نگاه خود را با تغيير نقش سازمان از يك سازمان توليدكننده بازي به يك سازمان برنامه‌نويسي ديجيتالي وسعت بخشد.

در حال حاضر، تمركز روي فارغ‌التحصيلاني است كه در تحليل كردن مهارت دارند. يعني افرادي كه قادرند ارقام را بگيرند و داستاني توليد كنند و با آن داستان ارتباط برقرار كنند.

«جوليا مورتون» دبير سرويس سياسي در Chicago Booth و مجري استخدام كارآموزان در شركت (EA) مي‌گويد: سازمان‌هاي توليد بازي در ارزش‌گذاري تركيب تحليل و ارتباط تنها نيستند. او اضافه مي‌كند: «من كارآنها را به جاي تحليل ارقامي فاقد معنابه عنوان يك‌انديشه حياتي در نظر مي‌گيرم.»

هنگامي كه وضعيت اشتغال در وال استريت دچار ركود شد، شمار زيادي از فارغ‌التحصيلان MBA در شركت‌هايي چون Amazon Facebook, Google , و Yahoo پذيرفته شدند. اينها شركت‌هايي بودند كه مهم‌ترين بخش فعاليت‌هاي آنها توسط تحليل گران داده انجام مي‌گرفت، اما كم كم آنها به اهميت نقش مديريت و تغيير رويكردهاي خود پي بردند. بنا به گفته «جينا رسنيك» معاون و مدير اجرايي در مركز مديريت شغل Columbia: «چيزي كه بسيار هيجان انگيز است فرصت‌هاي در حال تغيير و رنسانس تكنولوژي در كسب‌وكار است.» امروز مايكروسافت دانش آموختگان MBA را براي فعاليت در چين جذب مي‌كند. آنها امسال بين ۳۰ تا ۳۵ فارغ التحصيل MBA را از سراسر جهان استخدام مي‌كند تا در فعاليت‌هاي خود در چين از آنها بهره ببرد. در ابتدا، آنهايي كه انتخاب شده‌اند با فرهنگ مايكروسافت تطبيق داده خواهند شد،سپس ۱۸ ماه را در شركت‌هايي در سه موقعيت مختلف در آمريكا و اروپا خواهند گذراند.

فارغ‌التحصيلان چيني MBA به نحو روزافزوني در حال اثبات ارزش خود به شركت‌هاي چند مليتي هستند، به طوري كه همگي مشتاق برقراري كسب‌وكار خود در اقتصاد شكوفاي آسيا هستند.

«مالكوم بنتلي» مدير منابع انساني منطقه‌اي مايكروسافت در پكن مي‌گويد: مايكروسافت براي استخدام كارمندان خود، برنامه قدرتمندي براي جذب دانشجويان نخبه از دانشگاه‌ها دارد. برنامه استخدام MBA مايكروسافت در حال حاضر، سال سوم خود را سپري مي‌كند. بنتلي اضافه مي‌كند: «اين مساله‌اي است كه توسط مدير ارشد اجرايي مايكروسافت براي بهبود مديريت آينده در مايكروسافت هدايت شده است.»

طبق يك تحقيق از شركت‌هاي استخدام نيروي كار جهاني كه توسط انجمن پذيرش فارغ‌التحصيلان مديريت منتشر شده است، نه تنها شركت‌هاي بيشتري برنامه ريزي كرده‌اند تا آخرين دارندگان مدرك MBA را امسال استخدام كنند، بلكه استخدام دانش آموختگان مديريت مطمئنا كاهش نيافته است و از چند سال قبل بهتر است. دستمزدها نيز بهبود پيدا كرده است. در هاروارد، شاخص دستمزدهاي مديريت نشان مي‌دهند، ميانگين حقوق براي آنها در سال ۲۰۱۲، نزديك به ۱۲۵ هزار دلار است كه بالاتر از دستمزدهاي سال ۲۰۱۱ است كه حدودا ۱۲۰ هزار دلار بود.

«فيوناسندفورد» مديرخدمات شغلي در مدرسه بازرگاني لندن مي‌گويد: اما در اروپا، بحران يورو و رياضت اقتصادي منجر به احتياط در استخدام شده است. «زماني كه اطمينان تزلزل پيدا مي‌كند، كارگزينان محتاط‌تر مي شوند. با اينكه در لندن مانند نيويورك، بانك‌هاي توسعه‌اي، امسال از شمار استخدام دارندگان مدرك MBAكاسته‌اند، اما شركت‌هاي مديريت سرمايه به استخدام ادامه مي‌دهند. او مي‌گويد: دانشجوياني كه يافتن كار را بسيار مشكل مي‌بينند آنهايي هستند كه نمي‌خواهند بخش‌هاي مختلف را در نظر بگيرند.»

يك دهه پيش، يك سوم كل فارغ التحصيلان مدارس معتبر وارد امور مالي مي‌شدند – اكثرا بانكداري سرمايه‌گذاري- و يك سوم ديگر وارد مشاوره مي‌شدند، اما امروزه بالغ بر ۵۰ درصد فارغ‌التحصيلان اولين شغل خود را در ديگر بخش‌ها مي‌يابند – در شركت‌هاي توليد كالاهاي مصرفي، داروسازي، رسانه، تكنولوژي و شركت‌هاي صنعتي و همينطور موسسات خيريه. «كوين فري» كسي كه برنامه MBA تمام وقت را در مدرسه Rotman در تورنتو اداره مي‌كند، مي‌گويد: همچنين استراتژيست‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي يكي از بخش‌هاي مهم در جذب دانشجويان مديريت هستند.

البته روش استخدام شركت‌ها نيز در حال تغيير است و با توجه به تغيير سريع بازار، بسياري از استخدام‌ها به صورت ضرب‌الاجلي براي مشاغل جديد انجام مي‌شوند. با رواج اصول مديريت شركت‌ها براي استخدام‌هاي خود از الگوهاي استخدام كمك مي‌گيرند كه نشانگر پيشرفت و رويكردهاي نوين در شركت است. همچنين تعداد زيادي از مصاحبه‌ها از طريق اسكايپ يا ويدئو كنفرانس‌ها انجام مي‌شود كه امروزه اين روش بسيار معمول است.

دانشجويان نيز به طور متفاوتي رفتار مي‌كنند. امروزه حتي در هاروارد، تقريبا ۵۰ درصد دانشجويان از روش متفاوتي كار پيدا مي‌كنند، ما دانشجوياني را مي‌بينيم كه در فروشگاه‌هاي محلي و كوچك‌تر در جست‌وجوي كار هستند، آنها به اين ترتيب مي‌توانند خيلي سريع وارد بازار كار شوند و مهارت‌هايشان را به زودي به كار گيرند. در همين حال، شمار رو به رشدي از دانشجويان در حال پيدا كردن كار در كشورهايي غير از محل تحصيلشان هستند. طبق گزارش هاروارد شمار رو به رشدي از فارغ التحصيلانش در خارج از آمريكا مشغول به كار شده‌اند.

مترجم:صديقه خندان

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

 

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.