ويژگي‌هاي يك ارتباط موثر

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

ويژگي‌هاي يك ارتباط موثر

۴۳ بازديد ۰ نظر

ويژگي‌هاي يك ارتباط موثر

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

منبع: CEO

هر انساني مي‌خواهد در زندگي موفق باشد و هميشه مي‌توان كارهايي انجام داد تا اين موفقيت را تضمين كرد. اما اگر نمي‌توانيد به طور موثري با ديگران ارتباط برقرار كنيد، هرگز نمي‌توانيد فرد موفقي باشيد.

اهميتي ندارد چه شغل و چه سمتي داشته باشيد، چون به هر نحوي بايد با ديگران تعامل داشته باشيد. اما اگر مدير هستيد، براي اينكه قابليت ارتباط برقرار كردن را در خود بهبود بخشيد، مي‌توانيد نكاتي را مورد توجه قراردهيد.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

در يك نظرسنجي تحقيقاتي، از تعدادي مدير در مورد اولين اولويت‌هاي آموزش در كارشان سوال شده است. هدف برگزاركنندگان اين نظرسنجي اين بوده كه دريابند چه نوع تحصيلات و مهارت‌هايي بيش از همه منجر به موفقيت در كار آنها مي‌شود. شركت‌كنندگان چهار اولويت اول خود را توسعه مديريتي، مهارت‌هاي ارتباطي، آموزش نظارتي و مديريت پروژه عنوان كردند.

وقتي همين نظرسنجي در يك سال بعد دوباره انجام شد، شركت‌كنندگان چهار اولويت اول خود را توسعه مديريتي، تفكر منتقدانه، مديريت پروژه و مهارت‌هاي مديريتي، اعلام كردند. يعني در اولويت‌هاي آنها تغيير ايجاد شده بود كه انتظار آن هم وجود داشت. اما نكته جالب اين است كه تقريبا در همه تحقيقاتي كه طي چندين سال صورت گرفته، توسعه مديريتي و مهارت‌هاي ارتباطي همواره در ميان چهار موضوعي كه بايد براي رسيدن به موفقيت مد نظر قرار داد، وجود داشته است.

۱) ارتباط موفق با يك هدف مشخص شروع مي‌شود

به عبارت ديگر، يك ارتباط موفق با كمي پيش زمينه فكري شروع مي‌شود. يعني بدون اينكه قبلا فكر كرده باشيد، چيزي را به بيرون منتقل نمي‌كنيد. در غير اين صورت، ارتباطي كاملا غيرموثر خواهيد داشت.

يك سخنراني تاثيرگذار يا يك مكالمه معنادار هميشه با يك هدف از قبل تعيين شده پيش مي‌رود. چه قرار باشد براي ۱۰ دقيقه صحبت كنيد يا ۱۰ ساعت، قبل از اينكه صحبت كردن را شروع كنيد، بايد فكر كنيد كه مخاطبان شما چه كساني هستند و چه اثري مي‌خواهيد بر آنها بگذاريد. به عنوان مثال، در صحبت با فردي كه ممكن است در آينده مشتري شما باشد، براي معرفي خود و شركتتان بايد بدانيد چه هدفي داريد يا اگر مي‌خواهيد با كارمندتان در مورد عملكرد كاري او صحبت كنيد، بايد بدانيد چه مي‌خواهيد.

به گفته راف والدو امرسون، از سخن پردازان و نويسندگان بزرگ قرن ۱۹، «هدف همه سخنراني‌هاي عمومي اين است كه شنونده را به سوي انجام عملي سوق دهيد كه بدون شنيدن اين سخنراني اين كار را انجام نمي‌داد.» اين موضوع در مورد همه انواع ارتباطات صدق مي‌كند. بايد بدانيد كه چگونه مي‌خواهيد شنونده را به انجام كاري تشويق كنيد.

۲) اشتياق از ويژگي‌هاي اصلي ارتباط موفق است

افراد بيشتر تحت تاثير احساساتشان قرار مي‌گيرند تا منطق‌شان. در واقع، اين درس را از معلمان و اساتيد دانشگاهم ياد گرفته ام كه در آن زمان صداي سخنراني‌هاي دكتر كنس‌مك‌فارلند را براي ما پخش مي‌كردند. دكتر مك‌فارلند برجسته‌ترين سخنران عمومي در آمريكا طي دهه‌هاي ۵۰ تا ۸۰ ميلادي بوده است.

سال‌ها بعد كه به عنوان استاد ارتباطات كتاب دكتر مك‌فارلند را با عنوان «فصاحت در سخنراني عمومي» مي‌خواندم، به اين موضوع عجيب برخوردم كه او توجه چنداني به تكنيك‌هاي سخنراني نداشته است. پيام اصلي او اين بود كه كليد برقراري يك ارتباط موثر اشتياقي است كه فرد در موضوع مورد بحث خود دارد.

وقتي اولين بار به سخنراني والي آموس، كارآفرين معروف آمريكايي گوش كردم، به صحت اين موضوع پي بردم. او زندگي بسيار فقيرانه‌اي داشت، اما توانست كسب وكار بزرگ و موفقي با عنوان برند معروف شيريني‌هاي شكلاتي آموس راه‌اندازي كند.

او اكنون بيشتر وقت خود را براي كمك به افراد فقير، به خصوص كساني كه سواد ندارند، اختصاص مي‌دهد. صحبت‌هاي او بسيار عالي بود؛ اما مهم‌ترين دليل خوب بودن اين سخنراني اين حقيقت بود كه او از عمق قلبش سخن مي‌گفت.

به عنوان استاد ارتباطات و سخنراني، مي‌توانم از سخنراني او انتقادات علمي داشته باشم و نكاتي را يادآور شوم كه چگونه ساختار سخنراني و شيوه انتقال آن را بهبود بخشد؛ اما در حقيقت هيچ يك از اين موارد اهميت ندارد. اشتياق او در صحبت كردن به حدي بود كه تمام شنونده‌ها را مسحور كرده بود.

۳) ارتباط موفق زماني رخ مي‌دهند كه ارتباط احساسي با شنوندگان برقرار كنيد

متاسفانه بسياري از افراد به اين موضوع مهم توجه نمي‌كنند. آنها درك نمي‌كنند كه ما از روي احساس خريدي را انجام مي‌دهيم و بعد با حقايقي آن را توجيه مي‌كنيم.

مثلا ممكن است به يك خودروي خاص علاقه داشته باشيم و آن را بخريم. اما بعد از خريد، تمام دلايلي را كه اين اقدام خوب، منطقي و تصميم درستي بوده، ليست مي‌كنيم. تقريبا هميشه مي‌توانيم دلايلي براي توجيه تصميم‌هاي احساسي خود پيدا كنيم.

اينكه ما موجوداتي احساساتي هستيم و احساسات ما بر كارها، فكر و انتخاب ما تاثير زيادي دارند، شرم آور نيست. حقيقت اين است كه اگر قصد داريد مردم را جذب كنيد، آنها را ترغيب كنيد و به آنها انگيزه بدهيد، بايد با آنها ارتباط احساسي برقرار كنيد.

موفقيت شما، به ميزان زيادي بر اثرگذاري برقراري ارتباط شما با ديگران بستگي دارد. مهارت‌هاي ارتباطي شما موضوعي شانسي نيست. هر چقدر در اين حوزه پيشرفت بيشتري داشته باشيد، در هر حوزه ديگر زندگي‌تان شرايط بهتري خواهيد داشت.

مترجم: مريم رضايي

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.