چگونه رقبايتان را زير نظر بگيريد؟

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

چگونه رقبايتان را زير نظر بگيريد؟

۸۱ بازديد ۰ نظر

چگونه رقبايتان را زير نظر بگيريد؟

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

منبع: Small Business Computing

رقابت در كسب وكار تا حدي كه مي‌شنويد يكي از مشتريان شما تصميم گرفته با كس ديگري وارد معامله شود، موضوعي مثبت است. چون باعث مي‌شود به خودتان بياييد و براي ايجاد نوآوري و خلاقيت در كار و استفاده از ايده‌هاي جديد انگيزه داشته باشيد.

دانستن اينكه رقيبان شما در حال حاضر چه كاري مي‌كنند روش بسيار خوبي است كه نه تنها به شما توانايي مي‌دهد كه نقاط قوت و ضعف رقيبانتان را بشناسيد و بدانيد تهديدات احتمالي كه براي كسب وكار شما ايجاد مي‌كنند چه هستند، بلكه در شناخت فرصت‌هاي جديد نيز به شما كمك مي‌كند. به عنوان مثال، اگر دريابيد كه رقيب شما بازاري را كه فكر مي‌كنيد پتانسيل‌هاي زيادي دارد، هدف خود قرار نداده و به آن توجه نمي‌كند، زمان مناسبي است كه مشتري را در آن زمينه به سوي خود جذب كنيد.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

چگونه مي‌توانيد بفهميد كه رقباي شما چه اقداماتي انجام مي‌دهند يا مهم‌تر از آن، چه كارهايي انجام نمي‌دهند؟ براي زير نظر گرفتن رقبا سه روش ساده وجود دارد:

۱) Google Alerts را به كار اندازيد

مديرعامل شركت توليدكننده نرم‌افزارهاي بازاريابي Vertical Response مي‌گويد: «سال‌ها پيش، ابتدا Google Alerts را به كار انداختم تا بررسي كنم مردم در مورد شركت من چه نظراتي دارند. هر روز يك تا دو بار ايميلي دريافت مي‌كردم كه حاوي ليستي از مقالاتي بود كه در مورد شركت من نوشته شده بود و آدرس URL مقالات همراه آن بود. من مي‌توانستم همان موقع وارد شوم و در صورت لزوم پاسخ بدهم. بعد از آن كنجكاو شدم بدانم نظر مردم در مورد بازاريابي ايميلي و رقباي ما چيست؛ بنابراين نام آنها را هم در Google Alert وارد كردم.»

اين برنامه كه از خدمات گوگل است، هر بار كه مطلبي از رقباي شما در اينترنت منتشر مي‌شود، شما را مطلع مي‌كند. اين مطالب مي‌توانند مقالات خبري، اخبار رسانه‌اي، مطلبي در وبلاگ، بحث يا ويدئو باشد. شما مي‌توانيد همه اين موارد يا برخي از آنها را به انتخاب خودتان مرور كنيد. همچنين مي‌توانيد فواصل زماني دريافت اين مطالب را – مثلا به صورت روزي يك بار يا هفته اي يك بار – تنظيم كنيد.

۲) رقبا را در رسانه‌هاي اجتماعي پيگيري كنيد

هيچ اشكالي ندارد كه رقبايتان را در فيس‌بوك، LinkedIn، يا توييتر زير نظر بگيريد و حتي در مورد آنها نظر بدهيد. خيلي از شركت‌ها اطلاعات در مورد فروش ويژه محصولاتشان يا معرفي محصول جديد قبل از ورود به بازار را تنها در رسانه‌هاي اجتماعي به معرض نمايش مي‌گذارند.

اگر از به روزرساني‌هاي آنها خبر نداشته باشيد، عقب مي‌مانيد. همچنين مي‌توانيد ببينيد چگونه با طرفداران و مشتري‌هايشان ارتباط دارند، چه نوع متن‌هايي را به اشتراك مي‌گذارند و از اين اطلاعات ممكن است حتي ايده‌هايي را هم بگيريد. يا حتي اگر رقبا موردي را در رسانه‌هاي اجتماعي امتحان كردند كه چندان كاربردي نداشته، راهنمايي براي شما خواهد بود كه از آن روش اجتناب كنيد.

برخي پايگاه‌هاي مديريت رسانه‌هاي اجتماعي وجود دارند كه كار نظارت در مورد موضوعات را انجام مي‌دهند. به اين صورت عنواني را كه مي‌خواهيد جست‌وجو كنيد وارد كرده و بعد كليه نظرات و مطالبي را كه در يك چارچوب زماني خاص با موضوع جست‌وجوي شما همخواني دارد، دريافت مي‌كنيد. اگر در حال حاضر از يكي از ابزارهاي نظارتي يا مديريت رسانه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنيد، به سادگي مي‌توانيد پروفايل شركت‌هاي رقيب يا كلمات كليدي در مورد آنها را به آن اضافه كنيد.

۳) در خبرنامه‌ها و پيشنهادهاي ايميلي شركت‌هاي رقيب ثبت نام كنيد.

اگر شركت‌هاي رقيب شما در وب سايت خود فرم خبرنامه الكترونيكي داشته باشند، فرصت خوبي را براي شما به وجود مي‌آورد، چون مي‌توانيد در آن فرم ثبت‌نام كنيد و عضو شويد و به اين ترتيب بفهميد كه اين شركت‌ها در مورد چه نوع اطلاعاتي با مشتريانشان در ارتباط هستند و چشم‌انداز كارشان چيست.

يك روش مناسب براي دريافت ايميل‌هايي غير از خبرنامه شركت، مانند ايميل‌هاي تاييديه خريد يا پيام‌هاي تبليغاتي و معامله‌اي اين است كه براي امتحان كردن يك موضوع رايگان در سايت ثبت نام كنيد يا خريد كوچكي انجام دهيد تا در سيستم مديريت ارتباط با مشتري (CRM) شركت رقيب، به عنوان مشتري جديد قرار بگيريد. بسياري از شركت‌ها براي مشتريان موجود يا مشتريان جديد خود اطلاعات خاصي را ارسال مي‌كنند.

البته بدانيد كه برخي شركت‌هاي باتجربه، آدرس ايميل‌هايي را كه از طرف رقبايشان است، در ليست سياه قرار مي‌دهند. بنابراين بهتر است از آدرس‌هاي قديمي استفاده نكنيد و ايميل جديدي بسازيد.

همچنين دريافت ايميل از طرف رقبا مي‌تواند به شما كمك كند مسائل را از چشم يك مشتري ببينيد. توجه به نظرات يا موقعيت‌هايي كه ممكن است با نظرات و موقعيت شما متفاوت يا حتي مشابه باشد، هميشه جالب است.

اطلاع از اقدامات رقبا براي رشد كسب وكار شما امري ضروري است، اما نبايد همه وقت شما را بگيرد. معمولا اختصاص تنها چند دقيقه در روز كافي است تا همه آنچه را كه در مورد رقبا نياز داريد بفهميد.

مترجم: مريم رضايي

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

 

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.