تاثير معاملات آنلاين بر پيشرفت كسب‌وكار شما

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

تاثير معاملات آنلاين بر پيشرفت كسب‌وكار شما

۸۵ بازديد ۰ نظر

تاثير معاملات آنلاين بر پيشرفت كسب‌وكار شما

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

منبع: Success.com

سايت‌هاي معاملات روزانه۱، سايت‌هايي هستند كه فروش محصولات و خدمات را با تخفيف به مشتريان پيشنهاد مي‌كنند و براي خريدهاي گروهي تخفيف ويژه ارائه مي‌دهند، اما تعداد و تنوع اين محصولات و همچنين مدت زمان شركت در اين معاملات محدود مي‌باشد.

اعضاي اين سايت‌ها روزانه ايميل‌هاي مربوط به سه يا چهار محصول تخفيف‌دار را دريافت مي‌كنند، اما از طريق لينك به دوستان خود مي‌توانند از ساير محصولات ارائه‌ شده اطلاع يابند. اعضا معمولا با هر خريد به اعتبار هديه معادل با ۵ تا ۲۵ دلار براي خريد بعدي خود دست مي‌يابند يا يك كوپن خريد رايگان دريافت مي‌كنند.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

گروپون۲ اولين سايت در اين زمينه بود كه اكنون حدود ۸۲ ميليون عضو دارد و به‌دنبال آن سايت‌هاي ديگري همچون Living Social، Google Offers و Woot به ارائه اين معاملات روزانه پرداختند. تا دو سال قبل كلمه «گروپون» دردنياي مجازي وجود نداشت اما امروزه تبديل به كليدي شده كه زبان‌شناسان آن‌را نام‌گيري وابسته به مالك اصلي۳ مي‌نامند، يعني امروزه نيز با وجود هزاران سايت معاملات روزانه با عناوين مختلف، معمولا آنها را با نام كلي «گروپون»مي‌شناسند (مانند كلينكس). از طرفي سايت‌هاي حراج ناگهان نيز وجود دارند كه براي زماني محدود به حراج محصولاتي از يك برند خاص مانند ساعت، لباس و… مي‌پردازد، چيزي شبيه فروش تعدادي نمونه محصول از يك نام تجاري. در اين حوزه نيز gilt.com، رسمي‌ترين سايت محسوب مي‌شود.

متخصصان معتقدند: در بازار بي‌ثبات امروز كه حباب معاملات روزانه به دليل اشباع در حال تركيدن است، هنوز پتانسيل بالايي براي صاحبان كسب‌وكارهاي كوچك وجود دارد تا از اين سايت‌ها به نفع خود سود جويند، فقط لازم است بدانند، چگونه.

 

Groupon براي شما

چه مفهومي دارد؟

پيش‌بيني شده كه سايت‌هاي معاملات روزانه تا سال ۲۰۱۵ جمعا به درآمد ۹/۳ ميليارد دلاري دست مي‌يابند پس نكته قطعي اين است كه آنها نيروهايي هستند كه نبايد ناديده گرفته‌شوند.

اين سايت‌ها براي صاحبان كسب‌و‌كارهاي كوچك فرم جديدي از تبليغات را ايجاد كرده كه بسيار سريع‌تر از تبليغات در رسانه‌ها و روزنامه‌ها به نتيجه مي‌رسد، از طرفي شركت‌هاي كوچك كه همواره در اختصاص دادن بودجه براي تبليغات بسيار محتاط عمل مي‌كنند با شركت در اين سايت‌ها علاوه بر مطرح كردن محصول خود، تنها در صورت فروش رفتن محصول ملزم به پرداخت هزينه هستند. مزيتي ديگر براي كارآفرينان امكان ايجاد ارتباط ميان كسب‌وكارهاي محلي و خانگي با خرده‌فروشان بزرگ است.

 

بايدها و نبايدها براي همكاري موثر در سايت معاملات روزانه

ممكن است با خواندن اين مقدمه براي شركت در سايت‌ معاملات روزانه ترغيب شده‌باشيد اما اين كار همواره به نفع شما نيست. در اين متن به بررسي ۵ روش مي‌پردازيم كه باعث مي‌شود استفاده از سايت معاملات روزانه براي طرح و فروش محصولات و خدمات، باعث ارتقا در كسب‌و‌كار شما شود.

  1. بايد براي ترافيك شديد آماده باشيد.

سيل ناگهاني تماس‌ها، رسيدگي به ايميل‌ها و ماندن در ترافيك وب‌ها مي‌تواند كسب‌و‌كارهاي كوچك را در آستانه سقوط قرار دهد. در واقع به‌همان اندازه كه داستان‌هايي درباره‌‌ موفقيت كسب‌و‌كارهاي كوچك وجود دارد، داستان‌هايي از شكست آنها نيز وجود دارد؛ چراكه نتوانستند به تعداد زياد مشترياني كه يك‌باره به سمت آنها سرازير شدند به‌گونه‌اي مناسب پاسخگو باشند.

كالين فبيگ، مسوول سايت livingsocial در استراليا و نيوزلند معتقد است: «صاحبان كسب‌و‌كارهاي كوچك دريافته‌اند كه سخت‌ترين بخش كار آنها ايجاد سرنخ‌هايي براي جذب مشتريان به خود است. سايت معاملات روزانه اين كار را انجام مي‌دهد اما پس از آن بايد آماده رويارويي مناسب با سيل مشتريان باشيد.»

زماني كه به همكاري با سايت معاملات روزانه مي‌پردازيد، يك اكانت به شما داده مي‌شود كه از طريق آن مي‌توانيد زمان ارائه معاملات خود به اعضاي سايت را پيگيري كنيد. زماني كه محصولات يا خدمات شما از طريق سايت به مشتريان فرستاده شد بايد تماس‌ها توسط افرادي از كاركنان شما پاسخ داده‌شود كه از شرايط و قوانين معاملات كاملا آگاهند و مي‌توانند رزرو خدمات و سفارش گرفتن را به‌گونه‌اي كارآمد انجام دهند. به‌كارگيري نيروي متخصص در اين زمينه مي‌تواند مشكلاتي را كه در جريان سرويس‌دهي به مشتريان جديد رخ مي‌دهد به‌گونه‌اي موثر كاهش دهد.

  1. بايد درمورد حاشيه سود خود واقع‌بين باشيد.

معاملات روزانه، افزايش درآمد شما را تضمين نمي‌كند. در واقع اين سايت‌ها تنها براي جذب مشتريان بيشتر به سمت شما و آگاه كردن افراد از مارك تجاري شما طراحي شده‌اند.

سايت معاملات روزانه چيزي بيش از

۵۰ درصد از فروش شما را به‌عنوان كميسيون خود دريافت مي‌كند. يعني اگر در يك معامله به ازاي خريد محصول ۱۰ دلاري به مشتريان كوپن خريد رايگان به ارزش ۲۰ دلار هديه دهيد، با فروش محصول خود به ارزش ۳۰ دلار تنها ۵ دلار دريافت‌كرده‌ايد. البته معمولا مشتريان بيش از اعتبار هديه‌اي كه دريافت كرده‌اند خريد مي‌كنند و ممكن است براي خريدهاي بعدي خود نيز به شما مراجعه كنند، از طرفي حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد اوقات، افراد فراموش مي‌كنند از اعتبار هديه خود استفاده كنند، پس معمولا سود بيشتري عايد شما مي‌شود. اما متخصصان معتقدند كه اساس اين‌گونه معاملات براي دستيابي به سود طراحي نشده‌است.

اخيرا مطالعه‌اي در دانشگاه Rice نشان داده كه خريداراني كه در اين معاملات شركت مي‌كنند تنها به‌دنبال سود بردن به هر مقداري نيستند، بلكه تئوري‌اي وجود دارد كه براساس آن بايد محصولاتي با تخفيف ۵۰ درصد يا اندكي كمتر به مشتريان پيشنهاد شود تا آنها به شركت در اين معاملات روزانه علاقه‌مند شوند. در عوض مشتريان به‌دنبال محصولات جديد هستند، چيزي‌كه بتوانند درباره آن با ديگران صحبت كنند، اين عاملي مهم در خريد‌هاي گروهي است، به‌عبارتي هرچه يك محصول بتواند ميان گروه خريدارانش همهمه بيشتري ايجاد كند بهتر است.

  1. بايد متخصص شويد.

اگر از جيسون رز، موسس و مديرعامل سايت JackThreads بپرسيد كه چه عاملي باعث شهرت او در ارائه لباس مردانه با تخفيف شده ‌است، مي‌گويد: «Jack» «جك فردي است كه درمورد تمام محصولات جديد شامل لباس، موزيك و ساير مدها اطلاع دارد اما او فرد باهوشي است، زيرا به سرعت به‌دنبال خريد آنها نمي‌رود بلكه تامل مي‌كند كه آيا محصول جديدي كه مشاهده كرده واقعا مورد خواسته اوست يا براساس يك حس گذرا خواستار آن شده، همچنين براي يافتن معامله با مناسب‌ترين قيمت زمان صرف مي‌كند و به محض ديدن يك محصول جديد فورا اقدام به خريد آن نمي‌كند.» جيسون رز مشتريان با اين ويژگي‌ها را مي‌شناسد و حراج‌هايي متناسب با آنها ترتيب مي‌دهد. به عنوان اولين سايت حراج لباس‌هاي مردانه، كار خود را با برندهايي آغاز كرد كه مورد پسند اين گروه است و آن‌ را به حدود ۴۵۰ برند رسانيد.

خرده‌فروشان پيش از همكاري با هر سايتي بايد بفهمند آن سايت براي جلب كدام گروه از مشتريان و با چه سليقه‌اي طراحي شده و بعد بررسي كنند كه آيا محصول آنان مورد پسند آن گروه خاص واقع مي‌شود يا نه و بعد اقدام به همكاري با سايت نمايند.

  1. نبايد تصور كنيد كه براي شركت در سايت حراج‌هاي ناگهاني، كوچك هستيد.

چه يك طراح دكوراسيون بزرگ باشيد يا يك طراح تازه‌كار، شركت در حراج‌هاي ناگهاني براي شما دو مزيت عمده دارد: انحصار برند و مشتريان ثابت. از‌طريق همكاري با سايت‌هايي كه به ارائه حراج‌ها با زمان محدود مي‌پردازند، مانند DealPulp و Ideeli، برندهاي جديد مي‌توانند به هزاران مشتري جديد دست‌يابند كه بسياري از آنها براي اولين بار و از طريق اين سايت‌ها از وجود شما مطلع مي‌شوند.

Ideeli.com نخستين سايت حراج‌هاي ناگهاني بود، اما امروزه سايت Gilt.com داراي قدرت انحصاري در اين حوزه است، او اكنون بزرگ‌ترين متصدي لباس‌هاي زنانه، مردانه و كودكان و همچنين لوازم خانه و غذا از مارك‌هاي مختلف است. دليل اين انحصار اين است كه تيم متصديان سايت در انتخاب كالاهاي خود، همچنين شيوه ارائه ‌آنها بسيار گزينشي و دقيق عمل مي‌كنند. استفاده از مدل‌ها و تصاوير لوكس به مشتريان حس بهتري مي‌دهد، كه طراحان تازه‌كار و صاحبان كسب‌و‌كار مي‌توانند براي ساختن و شناساندن برند جديد خود از آن استفاده كنند.

كوين رايان، موسس سايت Gilt مي‌گويد: «شما هيچ‌گاه براي شركت در Gilt كوچك نيستيد، مالك برخي محصولاتي كه در اين سايت ارائه مي‌شود افرادي هستند كه حتي يك فروشگاه كوچك نيز ندارند. مثلا زك پرسن، يك طراح لباس زنانه است كه تا مدتي پيش نيز هيچ فروشگاهي براي ارائه محصول خود نداشت و بازار فروش آنها تنها محدود به يك خيابان مي‌شد.» برخي خياط‌هاي زنانه كار خود را مستقيما با Gilt آغاز مي‌كنند. در واقع ديگر لازم نيست مانند حالت مرسوم ابتدا به ايجاد يك فروشگاه براي خود اقدام‌كنند. در مدل كسب‌وكار حراج‌هاي ناگهاني، خرده‌فروشان فضاي بيشتري براي كالاهاي خود دارند.

تقسيم‌بندي Gilt به بخش‌هاي مختلف مانند كودكان، زنان، مردان و…، به هر گروه از خرده‌فروشان فرصت بيشتري براي انتخاب‌شدن را داده است. رايان معتقد است كه «خريداران براي انتخاب كالاهاي خود فاكتورهاي مختلفي دارند كه شامل كيفيت، عمر و ميزان يكتايي كالا است. حداقل معيار ما براي انتخاب كالاها در سايت خود اين است كه اولا با ايده‌آل‌هاي ما سازگار باشند و ثانيا اطمينان داشته ‌باشيم كه حداقل ۵۰۰ واحد از آن

به فروش مي‌رسد.»

  1. نبايد به‌دليل اينكه فروش محصول شما مشكل است خودتان را خارج از بازار به‌حساب بياوريد.

وقتي سايت Zappos.com راه‌اندازي شد مردم با خود گفتند، «آخر چه ‌كسي حاضر است كفش را به‌صورت آنلاين خريداري كند؟»، اين حرفي است كه درمورد اثاث منزل نيز گفته ‌مي‌شود، لوازمي مانند مبل و ميز ناهارخوري، اما سايت onekingslane.com براي نخستين بار به ارائه حراج‌هاي ناگهاني در اين زمينه پرداخت. اين سايت اخيرا به سودي معادل با ۱۰۰ ميليون دلار دست‌يافته است و به‌صورت تخصصي در زمينه دكوراسيون منزل فعاليت دارد. مدير اين سايت مي‌گويد، «مردم معمولا براي تصميم‌گيري درمورد دكوراسيون خانه سردرگم مي‌شوند، ما تلاش كرديم تا خريد وسايل خانه را براي آنها آسان كنيم.»

كليد فروش محصولاتي كه فروش آنها به‌صورت آنلاين مرسوم نيست و مشكل به‌نظر مي‌رسد اين است كه شيوه بازاريابي و فروش شما تنها يك كپي برداري ساده از ساير سايت‌هايي كه براي ديگر محصولات طراحي شده نباشد. استفاده مناسب از عكس‌ها، فيلم‌ها، اسلايدهاو مقالات، مشتريان را به‌سمت خريد آنلاين اينگونه محصولات جذب مي‌كند.

  1. بايد حضور خود را در سايت معاملات روزانه پايدار كنيد

سايت BuyWithMe در سال ۲۰۰۹ ايجاد شد و در سال ۲۰۱۱ به Gilt ملحق شد. اين سايت همان كالاهايي را ارائه مي‌دهد كه ساير رقيبانش مانند گروپون نيز طرفدار آنها هستند، اما نسبت به صنعت معاملات روزانه، به مشتريان فرصت بيشتري براي تصميم‌گيري درمورد خريد يك محصول مي‌دهد. در واقع اين سايت نيز مشابه سايت‌هاي معاملات روزانه هر روز يك معامله جديد را به مشتريان پيشنهاد مي‌دهد اما خريد هر يك از اين محصولات تا يك هفته امكان‌پذير است و اين زمان به مشتريان كمك مي‌كند تا تنها با يك انگيزش آني خريد نكنند بلكه خريدهاي آنان كاملا با تامل صورت گيرد و آن چيزي را بخرند كه كاملا مورد پسند آنها است. و اين باعث شده كه BuyWithMe بيشتر يك سايت خريد باشد تا معاملات روزانه. امكان تامل بيشتر در خريدها باعث شد تعداد مشترياني كه بعد از اولين خريد خود از طريق سايت همچنان به خريد از خرده‌فروش مورد نظر خود ادامه مي‌دهند، افزايش يابد‌همان چيزي كه هدف نهايي شركت در سايت‌هاي معاملات روزانه و حراج‌هاي ناگهاني است.‌

در سال ۲۰۱۲، سايت BuyWithMe يك گزينه جديد تعبيه كرد با نام «ارتباط با فروشندگان» كه از طريق آن صاحبان كسب‌و‌كارها از ميزان پيشرفت خود در فروش محصولاتشان آگاه مي‌شوند و از اين طريق مي‌توانند بينش بهتري از الگوي خريد مشتريان داشته باشند و ميزان حضور آنها در آينده را پيش‌بيني كنند، اينها اطلاعات موثري است كه معمولا كسب‌و‌كارهاي كوچك زمان و منابع كافي براي پيگيري آنها را ندارند. معاملات روزانه فرصتي است براي اينكه محصولات و خدمات خود را در معرض ديد عموم قرار دهيد، اما «ارتباط با فروشندگان» به كسب‌و‌كارهاي كوچك كمك مي‌كند تا ارتباطي مداوم با مشتريانشان را طرح‌ريزي كنند و اين نكته مهمي است چراكه صاحبان كسب‌وكارهاي كوچك مي‌دانند كه هزينه به دست آوردن مشتريان جديد بسيار بالاتر از فروش بيشتر به مشتريان موجود است. وقتي تاثيرات و منافع معاملات روزانه و حراج‌هاي ناگهاني بر كسب‌و‌كارهاي كوچك ظاهر شد، آگاهي دقيق از بهترين روش استفاده از اين منافع و دانستن دقيق چيز‌هايي كه از كسب‌و‌كار خود انتظار داريد، شمارا از سايرين متمايز مي‌كند.

سايت‌هايي مانند گروپون و گيلت، به‌گونه قابل‌‌توجهي بر عادات خريد مردم و استراتژي‌هاي صاحبان كسب‌و‌كار تاثير مي‌گذارند.

اندرو ميسون، مسوول سايت گروپون مي‌گويد: «ما افتخار مي‌كنيم به اينكه مشتريان از طريق سايت ما مي‌توانند محصولات جديد را به‌سادگي بيابند و امتحان كنند. هر محصولي كه در سايت ما ارائه مي‌شود قبلا از يك پروسه بررسي در تيم ما عبور كرده، تيمي شامل ۳۰ نويسنده، محقق و ويراستار كه به‌صورت آنلاين و آفلاين به بررسي رسانه‌ها و واسطه‌ها مي‌پردازند تا از كيفيت محصول موردنظر اطمينان حاصل‌كنند. گروپون يك سايت معاملات است و به‌عنوان يك راهنما براي شما عمل مي‌كند نه فرصتي تا مسووليت‌هاي هسته‌ انساني شما را كاهش دهد. ما قانونا هيچ مسووليتي در قبال مشكلاتي كه در زمان استفاده از اين سايت ممكن است براي كسب‌و‌كار شما پيش مي‌آيد نداريم.»

مترجم: نفيسه هاشم‌خاني

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

 

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.