آثار مخرب گوش دادن به شكايت
اگر افراد به طور بيوقفه در معرض افكار منفي قرار گيرند، عملكرد مغزي آنها كاهش مييابد. در اينجا به شرح اين مساله ميپردازيم كه چگونه ميتوان در برابر اين مساله از خود محافظت كرد.
آيا از شكوه و شكايت ديگران تنفر داريد؟ اين تنفر يك دليل موجه دارد، طبق نظر «تروور بليك» كارآفرين زنجيرهاي و نويسنده كتاب سه گام ساده: گوش دادن بيش از حد به شكايت، به دلايل مختلفي براي ذهن مخرب است. او در اين كتاب توضيح داده است كه علم عصب شناسي چگونه فعاليت مغز را در زمان رويارويي با محركهاي گوناگون، از جمله يك جلسه شكايت طولاني اندازه گيري ميكند. بليك ميگويد: «مغز بيش از آنچه ما فكر ميكنيم شبيه ماهيچه عمل ميكند؛ بنابراين، اگر به مدت طولاني در گوشهاي بنشينيد و به سخنان منفي يك فرد گوش بدهيد، اين احتمال بيشتر ميشود كه شما نيز همان گونه رفتار كنيد.»
سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است
حتي بدتر از آن، قرار گرفتن بيش ازحد در معرض شكايت ميتواند زبان انسان را بند آورد. تحقيقات نشان ميدهد قرار گرفتن ۳۰ دقيقه يا بيشتر در معرض موضوعات منفي (از جمله تماشاي چنين موضوعاتي از تلويزيون) نورونها را در بخش هيپوكامپوس مغز غيرفعال ميكند. اين بخش از مغز براي حل مسائل مورد استفاده قرار ميگيرد. تحقيقات نشان ميدهد كه توجه به مسائل منفي مغز را بيش از حد درگير احساسات ميكند.
اما اگر شما در جايگاه مديريت يك شركت هستيد، آيا نبايد درباره موضوعاتي كه به خوبي پيش نميرود اطلاع داشته باشيد؟ بليك معتقد است «تفاوت زيادي ميان توجه به موضوعاتي كه در آن اختلال ايجاد شده است و طرح شكايت وجود دارد. در واقع، افرادي كه شكايت ميكنند به دنبال راهحل نيستند، بلكه قصدشان فقط اين است كه كل موضوع را زير سوال ببرند و تحقير كنند. ميتوانيد صداي مغز را به وضوح زماني كه شش نفر دور هم جمع ميشوند و ميگويند «واقعا وحشتناك نيست؟» بشنويد. چنين عباراتي به مغز آسيب ميرساند، حتي اگر به صورت خنثي فقط يك شنونده باشيد. اگر سعي كنيد رفتار آنها را تغيير دهيد، خودتان هدف شكايت قرار خواهيد گرفت.»
پس چگونه ميتوان از خود و مغزتان دربرابر منفي بودن دفاع كنيد؟ بليك تاكتيكهاي زير را پيشنهاد ميكند.
۱- فاصله خود را حفظ كنيد
بليك ميگويد: «پدر من يك سيگاري حرفهاي بود. من سعي كردم عادت او را تغيير دهم؛ اما اين كار آسان نبود.» البته بليك ميدانست در معرض دود سيگار قرار گرفتن ميتواند براي سلامتي او نيز مضر باشد. «تنها راهي كه داشتم اين بود كه فاصله خود را حفظ كنم.»
او ميگويد: «بايد به شكايتها هم به همين شيوه نگريست. روشي كه من هميشه با شكايت روبهرو ميشوم اين است كه هميشه آن را مشابه سيگار كشيدن در نظر ميگيرم.» اگر بتوانيد از افراد شاكي دور بمانيد مغز خود را در امان نگه داشتهايد.
۲- از شاكي بخواهيد مساله را حل كند
گاهي اوقات حفظ فاصله، يك انتخاب نيست. اگر براي شما فاصله گرفتن از محيط آسان نيست، از فرد شاكي بخواهيد از استراتژي ثانوي استفاده كند يعني از او بخواهيد مساله را حل كند.
بليك ميگويد: «سعي كنيد از فرد شاكي بخواهيد براي يافتن يك راهحل، مسوولانه رفتار كند. من معمولا به شكايتها اين گونه پاسخ ميدهم «درباره اين مساله، خود شما چه قدمي برخواهيد داشت؟» بسياري از افراد شاكي، مكان را با حالت قهر ترك ميكنند، چرا كه به آنچه ميخواهند نرسيدهاند. اما برخي نيز واقعا در جهت حل مشكل تلاش ميكنند.
۳- براي خود سپر ايجاد كنيد
زماني كه در موقعيت گوش دادن به شكايت گرفتار شدهايد، ميتوانيد از تكنيكهاي ذهني براي متوقف كردن شكايت و نجات نورونهاي مغز خود استفاده كنيد. بليك مثالي را از بكار گيري چنين تكنيكي مطرح ميكند. او از گلف باز اسپانيايي سابق، سيو بالستروس نام ميبرد كه در يك بازي مقابل جك نيكلاس قرار گرفت. در اين بازي اكثر تماشاگران به باخت بالستروس تمايل داشتند. بليك ميگويد: «او به علت عداوت سختي كه تماشاگران با او داشتند در شرايط دشواري قرار گرفت. بنابراين يك ديوار شيشهاي نامرئي را در اطراف خود تجسم كرد كه از آسمان براي حفاظت از او نازل شده بود.»
ديده شده است كه اكثر بازيكنان ليگهاي بزرگ بيسبال در مواقع بحراني براي خود سپر ايجاد ميكنند.
يك استراتژي ديگر در اين رابطه اين است كه از لحاظ ذهني در مكان مورد علاقه خود گوشه عزلت گزينيد. بليك ميگويد: «براي من اين مكان يك نوار ساحلي زيبا با شنهاي سفيد است كه در امتداد يك جزيره خصوصي گسترش مييابد. من خود را به انزواي خصوصي خود ميبرم؛ در حالي كه مردم به بيهوده گويي و هذيان گويي ادامه ميدهند. من ميتوانم در هر جايي كه باشم به آنها لبخند بزنم و براي آنها سر تكان دهم؛ در حالي كه در حال پياده روي در جزيره خصوصي خود هستم.»
مترجم: رويا مرسلي
با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:
دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services
دوره عالي مديريت كسب و كار DBA Doctor of Business Administration
دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration