پنج مرحله براي مديريت ريسك سازماني

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

پنج مرحله براي مديريت ريسك سازماني

۲۴۵ بازديد ۰ نظر

پنج مرحله براي مديريت ريسك سازماني

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

منبع: Risk Management Professional

در محيط تجارت امروز، مفهوم تجارت ديگر متمركز بر مديريت عملياتي و تاكتيكي ريسك نيست. در دوران آشفته كنوني، مديريت سازماني ريسك براي به وجود آوردن تجارتي ارتجاعي مورد نياز است. اين براي تجارت چارچوبي ايجاد مي‌كند تا موقعيت كلي‌اش را نسبت به ريسك تعيين كند و تصميمات استراتژيك به موقع و با آگاهي كافي اتخاذ كند.

اين مقاله ۵ مرحله كليدي به كارگيري راه‌حل مديريت سازماني ريسك (Enterprise Risk Management) يا ERM را توصيف مي‌كند.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

مرحله اول: ثبت ساختار سازماني ريسك

ERM نياز دارد تا كل سازمان، ريسك (شامل تهديدات و فرصت‌ها) را بشناسد، با آن ارتباط برقرار كند و به درستي آن را مديريت كند. همه بايد از يك روش مشترك دنباله روي كنند. اين شامل يك سياست و روند ثابت در قبال ريسك، مخزني جداگانه براي ريسك و ساختاري مشترك براي ارائه گزارش مي‌شود. همچنين ايجاد مديريت ريسك در امور كاري موجود نيز مهم مي‌باشد. ساختار سازماني ريسك بايد آينه ساختار سازمان و نشانگر وضعيت عمودي (اجرايي) وافقي (عملكردي و تجاري) آن باشد. اين نكته به نحوي است كه ريسك‌ها مي‌توانند به هم پيوسته و مجموعه‌اي از استعدادها را به كار گيرند.

اين مورد يك واحد كليدي ساختمان ERM است.

مرحله دوم : تعيين وظايف

به محض اينكه ساختار ثبت شد، تعيين وظايف و مالكيت در قبال ريسك‌ها بايد به سرعت صورت بگيرد. سازمان به شاخه‌هايي تقسيم مي‌شود. هر شاخه اهداف معين، مدير مرتبط، آستانه تشديد و مسووليت پاياني دارد و شامل دسته‌اي از ريسك‌ها با اقدامات مرتبط با آنها مي‌شود.

مسووليت دو شكل مي‌گيرد: مالكيت در سطح بالا و رهبري ( هدايت) سطوح زيرمجموعه‌اي

مرحله سوم: ايجاد نقشه ريسك سازماني

ريسك‌ها بايد جايي قرار بگيرند كه روي سازمان اثر بگذارند، به اين دليل كه اين همان جايي است كه توجهات را به طور طبيعي به خود جلب مي‌كند.

اين ريسك‌ها با ايجاد نقشه سازماني ريسك به بهترين صورت اداره مي‌شوند، زيرا نقشه زمينه كاري مشترك را به وجود مي‌آورد و منجر به توجه مديريتي مناسب به نكات مهم ريسك در بخش‌هاي مختلف ساختار ERM مي‌شود.

مرحله چهارم: تصميم‌گيري از طريق گزارش ريسك سازماني

مهم‌ترين جنبه مديريت ريسك، انجام اقدامات مناسب براي اداره ريسك‌ها است؛ اگرچه نمي توان هر ريسكي را هم مديريت كرد. بنابراين نياز است كه اولويت‌ها و مكان تمركز مديريت و منابع تعيين شوند.

گزارش گسترده سازماني به مديران بالايي اين اجازه را مي‌دهد كه به مرور به وضعيت ريسك و روند كاري در سازمان بپردازند.

اين مهم از طريق داشبوردهاي ريسك (ابزار مديريتي براي نمايش اطلاعات عملكردي در سازمان‌ها براي اشخاصي كه به اين اطلاعات نياز دارند، به فرمتي كه بيننده به سرعت بتواند ميزان كارآيي و عملكرد سيستم را تشخيص دهد و آن را مديريت كند)،كه شامل گزارش‌هاي متريك (طولي) نظير نمودارهاي زماني ريسك است، به بهترين صورت حاصل مي‌شود و اين امكان را فراهم مي‌آورد كه منبع مناطق كليدي ريسك‌پذير به راحتي تعيين شوند.

مرحله پنجم: تغيير فرهنگ از محلي به سازماني

تغيير دادن تاكيد از «مديريت ريسك» به «مديريت كردن ريسك» يك چالش است و انجام اين كار خصوصا در يك سازمان به طور كلي مشكل است.

اين تغيير نياز دارد كه سازمان به ترغيب و تشويق اين تغيير رويه بپردازد. يك گروه كنترل كننده ريسك است، متشكل از سران عمليات و مديران تجاري، مكان مناسبي براي شروع اين فرآيند است.

اين گروه مي‌تواند مذاكرات منظم و فعالي را آغاز كند كه منجر به پيشرفت سريع در جهت شناخت و مديريت ريسك شود.

مزايا:

ERM موارد زير را مهيا مي‌كند:

  • دسترسي به اطلاعات ريسك در سازمان در زمان واقعي
  • تصميم گيري سريع‌تر و مواجه شدن كمتر با بحران
  • شوك‌هاي كمتر ( تهديدات مديريت شده و فرصت‌هاي تازه)
  • اعتماد به نفس بيشتر و اعتماد در جامعه سهامداران
  • هزينه‌هاي كمتر، استفاده بهتر از منابع و قوانين

ارتقا يافته

  • سازمان‌هاي قوي‌تر و آماده براي مواجهه با موقعيت‌هاي جديد

خلاصه:

مهارت‌هاي مورد نياز براي به كارگيري ERM به راحتي قابل يادگيري و به كارگيري هستند. بايد به ياد داشت كه هم شناخت و هم به كارگيري ERM بايد ساده باشد.

مترجم: علي انواري*

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.