چگونه با كاركنان مشكل ساز رفتاركنيم؟
انسانها اساسا بايكديگر متفاوتند. خواستهها وارزشهايشان نيز متفاوت است. اين وظيفه ماست كه به افراد پيرامون خود اينگونه بنگريم كه هركس مانند خود ما داراي معايبي است و بايد در رفع آنها تاحدامكان، تلاش كنيم.
محيط شركت مانند واحد اجتماعي خانواده، نيازمند آرامش و همدلي است كه اگر مهمترين عامل موفقيت آنها نباشد، حتما يكي از مهمترين آنها خواهد بود. بنابراين علاوه بر نقشي كه كاركنان نسبت به هم دارند، مدير هر مجـموعه نيز بايد اين تـوان را داشته باشدكه معايب و مشكلات را شناخته و با تدبير آنها را حل كند. هميشه اولين و بهترين اقدام براي رسيدن به آرامش، حذف عوامل مشكلساز نيست. چه بسا اصلاح آنها، الگويي مناسب براي سايرين باشد. با اين مقدمه بايد دانست كه همه مديران در حرفه خود با كاركنان مشكلساز برخورد خواهند كرد، زيرا هميشه كاركنان مشكلساز وجود دارند.
سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است
- چرا كارمندان مشكل ساز اينگونه هستند؟
كارمندان مشكلساز اين نوع رفتار را سادهترين روش ميدانند، چون احتمالا درگذشته برايآنها كارساز بوده است. شايد هم بدون آگاهي اين رفتارها را انتخاب ميكنند، زماني در برخورد با كاركنان موفق ميشويد كه بتوانيد تاثيرات اين رفتارهاي نامطلوب را كاهش دهيد. اين موضوع مشابه طرز رفتار با كودكان است. مثلا اگر كودكي فرياد كشيد و والدينش به او آبنبات دادند، وقتي اوآبنبات بخواهد چه ميكنند؟ البته كه دوباره فرياد ميكشد. اين تشابه دقيقا براي اين نوع كاركنان هم مصداق دارد. زماني كه با آنها در محيط كار مخالفت ميشود از عصـبانيت منفجر ميشوند و پس از اينكه اطرافيان دست از مخالفت برداشتند، خود را برنـده بازي ميدانند.
يك مدير چگونه ميتواند با اين دسته از كارمندان رفتار كند؟
۱- ارزيابي كنيد
ابتدا بايد بدانيم چه زماني برخورد با اين افراد واكنش بهتري دارد. اغلب ضروري است كه سريع اقدام كنيد تا وضعيت بدتر نشود. ولي بهتر است قبل از اقدام راجع به آن خوب فكر كنيد. واضح است، وقتي كارمندي با عصبانيت زياد وارد محل كار ميشود! بايد عكسالعمل سريعتري نشان داد تا زماني كه يكي از آنها به ديگري بياحترامي ميكند و شكايت ميكند! به هر شكل بايد وقت مناسبي براي ارزيابي موضوع در نظربگيريد، چون نميخواهيد مشكل را حادتر كنيد! گاهي كارمندان به دليل اسـترسهاي شغـلي و غيرشغـلي (خانوادگي و غيره) مشكل ساز ميشوند و اساسا مشكل ساز نيستند.
۲- وظيفه خود را انجام دهيد
هميشه براساس واقعيتها ونه شايعه و غيبت، عمل كنيد. فردي كه شايعه پراكني ميكند خودش نيز به نوبه خود، كارمندي مشكل ساز است. اگرشما با چشم خودتان چيزي را نديدهايد، بيشتر بررسي كنيد. از افرادي كه ماجرا را ميدانند توضيح بخواهيد و هرچه را كه قبل از اقدام لازم است، جمعآوري كنيد. دقت كنيد خود شما بخشي از مشكل نشويد، چون وقتي خود شما به نوعي مسوول هستيد، آرام و بيطرف ماندن بسيار مشكل است.
۳-تصميم خود را گسترش دهيد
شما يك مدير هستيد و ارزش يك تصميم درست را به خوبي ميدانيد. شايد لازم است جايي آرام و خصوصي را براي تصميمگيري انتخاب كنيد. به يادداشته باشيد كه براي مقابله با يك مشكل ابتدا راه حل برگزينيد و سپس اقدام كنيد، هميشه لزومي به واكنش آني و تحريكآميز نيست.
۴- با مشكلات روبهرو شويد
از مشكلات طفره نرويد. ممكن است اين مساله خوشايندتان نباشد، ولي به هرحال قسمت مهمي از شغل شماست. مشكلات به خودي خود حل نمي شوند چه بسا حادتر هم بشوند. تصميم گرفتهايد، پس عمل كنيد.
۵- با رفتارها برخورد كنيد نه آدمها
هدف نهايي پيدا كردن راهحل است نه پيروزي در يك بازي! پس روي رفتارهاي نامطلوب متمركز شويد نه اينكه با آدمها نزاع كنيد. به جاي اينكه بگوييد: «شما هميشه دير به محل كار ميرسيد»، بگوييد: «من به افرادي نياز دارم كه سروقت در محل كار حاضرمي شوند». برخي رفتارهاي تند و بدون قصد و نيت منفي را به خودتان نگيريد،به افرادشانس مجدد براي حل مشكلاتشان بدهيد. چون اگر آنها احساس مسووليت كنند، راه حلهاي بهتري را دردرون خود مييابند.
۶- سعي كنيد دلايل پشت پرده مشكل را كشف كنيد
به دقت به حرف هايشان گوش دهيد. آرام، مثبت و بيطرف باشيد و قضاوت نكنيد. سوالاتتان را به صورت كلي بپرسيد تا فرد نتواند دريك يا دو كلمه پاسخ دهد. صحبتهايش را قطع نكنيد. راحت و آرام پاسخ دهيد و با بيان جملاتي مانند: «ميفـهمم چه ميگوييد»، نشان دهيد كاملا به او گوش ميدهيد. اگر منبع رفتارهاي نامطلوب آنها را دريابيد، قطعا بهتر ميتوانيد به راهحل مناسبي برسيد. گاهي نتيجهگيري از اين مواجههها بسيار ملايم و با سرعت كمتري اتفاق ميافتد، ولي گاهي ممكن است براي حل يك موضوع نياز به جلسات متعددي باشد.
۷-توانايي خود در حل مشكلات را بدانيد
بعضي اوقات رفـع برخي مشكلات به دليل برخي رفتارهاي مبـهم كه به وسيله كاركنان سر ميزند، در حدود توانايي شما نيست؛ زيرا ممكن است آنها مشكلات رواني داشته باشند و نياز به يك روانشناس باشد. بدانيدتاچه زماني ميتوانيد خودتان شخـصا وارد عمـل شويد و چه موقع بايد ازكمكهاي تخصصي ديگران استفاده كنيد.
۸- دستيابي به راه حل مناسب
نتيجه آرماني در برخورد با كاركنان مشكلساز، رسيدن به راهحل توافقي است و ميدانيد اين گونه رفتارها ادامه دارد مگر شما به يك تعامل برسيد. كاركنان لازم دارند بدانند چه رفتارهايي مطلوب و چه رفتارهايي نامطلوبند. بيان آنها به صورت شفاف از سوي مدير، هميشه ايده آل بوده است. پس مطمئن شويد كه كاركنان اين سيگنالها را ازسوي شما دريافت كردهاند و پيامدها و نيازهاي آن
را درك ميكنند.
مترجم: عليرضا ابوالفتحي
با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:
دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services
دوره عالي مديريت كسب و كار DBA Doctor of Business Administration
دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration