روش‌هايي ساده براي تسلط بر سخنراني

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

روش‌هايي ساده براي تسلط بر سخنراني

۲۱۳ بازديد ۰ نظر

روش‌هايي ساده براي تسلط بر سخنراني

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

منبع: Openforum

يكي از متداول‌ترين دلايلي كه هنگام سخنراني در جلسات احساس نگراني مي كنيم اين است كه مي‌ترسيم مطلبي را كه آماده كرده‌ايم فراموش كنيم و با ريسك از دست دادن اعتبارمان مواجه شويم.

روشي كه بسياري افراد براي غلبه بر اين هراس استفاده مي‌كنند تهيه اسلايدهاي Power point براي كمك به حافظه است. به هر حال، همه چيز به اين سادگي نيست، زيرا هيچ چيز به اندازه‌اي كه مخاطب ببيند در سخنراني كاملا به اسلايدهاي خود متكي هستيد، اعتبار شما را زير سوال نمي‌برد. سخنرانان با تجربه اين توانايي را دارند كه قبل از نشان دادن اسلايد به مخاطب، محتواي آن را اعلام كنند. آنها دست كم، ابزاري را كه در دست دارند به خوبي مي‌شناسند؛ بنابراين فقط لازم است نگاه كوتاهي به اين اسلايدها بيندازند و بدانند كه مطلب بعدي چيست. براي اينكه بتوانيد اين كار را انجام دهيد، به تمرين‌هاي ساده‌اي براي ارتقاي حافظه نياز داريد تا مطالب سخنراني خود را به خاطر بسپاريد و در نتيجه استرستان را كم كنيد.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

۱) از روش «كاخ ذهن» استفاده كنيد

تحقيقات مربوط به توانايي مغز نشان داده اند كه بين روشي كه ما اتفاقي را به خاطر مي‌سپاريم و فضايي كه اين اتفاق در آن روي داده، ارتباط عميقي وجود دارد. به عبارت ديگر، ما چيزها را بر اساس موقعيت‌هاي مكاني به خاطر مي‌سپاريم. اين تكنيكي قديمي براي تقويت حافظه است كه از آن به عنوان «كاخ ذهن» نام برده مي‌شود.

۲) از نقشه‌هاي ذهني استفاده كنيد

نقشه‌هاي ذهني نمودارهايي هستند كه با كمك آنها مي توانيد همه موضوعات سخنراني خود را به جاي اينكه به صورت ليست وار مشخص كنيد، به شكلي بصري طرح‌بندي كنيد. اين كار كمك بزرگي براي تقويت حافظه است، چرا كه تصوير آن شكل در مغز شما نقش مي‌بندد و آسان‌تر از يك ليست خطي مي‌توانيد اطلاعات را بازيابي كنيد، به خصوص اگر يادگيري بصري شما بهتر باشد؛ بنابراين سعي كنيد به جاي استفاده از روش‌هاي قديمي يادداشت برداري، سخنراني را از طريق يك نقشه ذهني ارائه كنيد.

۳) به تمركز ۸ ثانيه اي اهميت بدهيد

كارشناسان امر تقويت حافظه مي‌گويند ۸ ثانيه متوالي طول مي‌كشد تا يك بخش اطلاعات توسط هيپوكامپ مغز پردازش شده و وارد حافظه شود، اطلاعات اين گونه در مغز ما رمزنگاري مي‌شوند. چگونه تلاش مي‌كنيد خود را براي يك سخنراني آماده كنيد؟ آيا براي انتقال اطلاعات از روي يادداشت‌ها به ذهنتان تمركز داريد؟ يا عادت داريد با چك كردن ايميل يا پاسخ دادن به تلفن در كارتان وقفه ايجاد كنيد؟ قانون مهم «۸ ثانيه» را به ياد بياوريد و هنگام دريافت اطلاعات زماني را در نظر بگيريد كه در آن وقفه پيش نيايد. در اين صورت نه تنها بهتر بر موضوع سخنراني خود تسلط مي يابيد، بلكه مدت سخنراني را هم به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌دهيد.

۴) قانون تمرين ۲۰-۲۰-۲۰ را به كار بگيريد

چقدر وقت داريد سخنراني خود را ارائه كنيد؟ كارشناسان حافظه قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را پيشنهاد مي‌كنند كه براساس آن هنگام تمرين مي‌توانيد جزئيات سخنراني را به مدت ۲۰ دقيقه بررسي كنيد و سپس همان متن را دو بار ديگر تكرار كنيد.

۵) با صداي بلند تمرين كنيد

محققان دريافته اند كه حافظه با تكرار بلند كلمات ۱۰ درصد بيشتر فعال مي‌شود. كل سخنراني خود را ۵ يا ۶ بار با صداي بلند بگوييد. با انجام اين كار و افزايش اعتماد به نفس، نه تنها حافظه خود را در مورد موضوع تقويت مي‌كنيد، بلكه سخنراني خود را از روخواني صرف به مطلبي كه از درون شما برخاسته، تبديل مي‌كنيد.

۶) با موزيك تمرين كنيد

موزيك ابزار موثري است كه در حفظ كردن اطلاعات به ما كمك مي‌كند. دكتر جورجي لوزانوف، روانشناسي است كه روش خاصي براي آموزش زبان‌هاي خارجي ارائه داده است. در اين روش از موزيك بي‌قاعده باروك براي آموزش زبان استفاده مي‌شود. اين نوع موزيك نيمكره چپ و راست مغز را با هم فعال مي‌كند. فعاليت همزمان دو نيمكره، ميزان حفظ اطلاعات را به حداكثر مي‌رساند. به طوري كه درصد حفظ كردن دانش‌آموزان به طور ميانگين به ۹۲ درصد رسيد. همين روش در آماده شدن براي سخنراني نيز موثر است. در حالي كه در بازگويي متن سخنراني تمرين مي‌كنيد، از موزيك استفاده كنيد تا درصد جذب و حفظ اطلاعات شما بيشتر شود.

۷) صداي خود را ضبط كنيد

هنگام تمرين ارائه سخنراني، صداي خود را ضبط كنيد و سپس آن را براي خودتان پخش كنيد. شنيدن بخش به بخش صداي خودتان هنگام سخنراني، توانايي به خاطر سپاري موضوعات را بالا مي برد؛ چون اكنون از راهكارهاي بصري و شنيداري تقويت حافظه با هم استفاده مي‌كنيد.

۸) قبل از خواب تمرين كنيد

دانشمندان عصب‌شناسي از ارتباط بين خواب و يادگيري و تقويت حافظه پرده برداشته‌اند. يافته‌هاي آنان نشان مي دهد كه خوابيدن، تثبيت آخرين اطلاعاتي را كه سيستم حافظه شما قبل از خواب دريافت كرده، افزايش مي‌دهد؛ بنابراين، اگر دقيقا قبل از خوابيدن متن سخنراني را تكرار كنيد، صبح كه از خواب بيدار شويد، آسان‌تر آن را به ياد مي‌آوريد.

۹) حافظه فعال خود را ارتقا دهيد

حافظه فعال، سيستمي در مغز انسان است كه امكان حفظ موقت اطلاعات و اداره اطلاعات لازم براي وظايف پيچيده مانند تجزيه و تحليل زبان، استدلال كردن و يادگيري مطالب جديد را به وجود مي‌آورد. ارتقاي حافظه فعال، كنترل توانايي ما را براي توجه كردن و به خاطر سپردن افزايش مي‌دهد.

كارشناسان علم عصب‌شناسي معتقدند: حافظه فعال با تمرين زياد تقويت مي‌شود. در نهايت، به ياد داشته باشيد كه تنها خودتان از ايده‌هايي كه قرار است در سخنراني ارائه كنيد، آگاهيد. اگر هنگام سخنراني موضوعي را فراموش كرديد، به راحتي از آن بگذريد و مطمئن باشيد كه مخاطب نيز متوجه آن نخواهد شد.

بدانيد در حال اجراي اپرا نيستيد كه مخاطب اشعار آن را حفظ باشد و آن را دنبال كند. اگر هم موضوع فراموش شده را در طول سخنراني به ياد آورديد، به راحتي بگوييد «نكته ديگري وجود دارد كه بايد اضافه كنم.» بنابراين به جاي اينكه زمانتان را صرف نگران شدن كنيد، از آن براي به كارگيري ابزارهاي تقويت حافظه استفاده كنيد.

مترجم: مريم رضايي

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.