پيش از شراكت، به چه نكاتي توجه كنيم

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

پيش از شراكت، به چه نكاتي توجه كنيم

۱۷۳ بازديد ۰ نظر

پيش از شراكت، به چه نكاتي توجه كنيم

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

نويسنده: بري ملتز

نوشتن قرارداد پيش از ازدواج شهرت و وجهه خوبي ندارد. اما در دنياي تجارت عقل حكم مي‌كند كه از ابتداي تلاش براي ايجاد توافق در رابطه،همه چيز را مكتوب كرد. بهتر است هنگامي كه شركت هنوز سود چنداني ندارد و طرفين هنوز با مشكلات مواجه نشده‌اند، توافقات انجام شوند، نه زماني كه تجارت تا حد يك سرمايه‌گذاري واقعي گسترش يافته و به سودآوري رسيده است.

اينها مناسباتي هستند كه بايد هنگام به‌وجودآمدن شراكت به عنوان سند در قرارداد ذكر شوند:

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

  1. مسووليت‌هاي داخل شركت را بخش به بخش تقسيم و تفكيك كنيد. براي هر يك از شركا،شرح وظايفش را با جزئيات بنويسيد. تصميم گرفتن براي اينكه چه كسي حساب درآمد روزانه راداشته باشد، اهميت ويژه‌اي دارد. تصميم بگيريد كه چه كسي براي كارمندان و دنياي خارج، چهره (وجهه) شركت باشد.
  2. طراحي نمودار سازماني. شايد در ابتدا مسخره به نظر برسد، اما براي اينكه بيايند كارمندان براي كدام بخش مناسبند و بايد به كدام يك از شركا گزارش كار بدهند، برنامه داشته باشيد.

هر كارمند تنها مي‌تواند يك رييس داشته باشد. اتخاذ تصميمات تاكتيكي و مدبرانه در يك هيات متشكل از مديران، كارمندان را گيج مي‌كند و هرگز كارآيي آنها را به حد اعلا نمي‌رساند. در اغلب شركت‌هاي موفق تنها يك مديرعامل وجود دارد، پس تصميم بگيريد چه كسي اين وظيفه را به عهده بگيرد. به ياد داشته باشيد كه مديرعامل همچنان به هيات‌مديره – كه معمولا متشكل از شركاست وتصميمات مهم در آنجا اتخاذ مي‌شود – جواب پس مي‌دهد.

  1. تعيين كنيد كه تصميمات كليدي در چه زماني گرفته شوند آيا توافق صددرصد عموم لازم است؟ آيا تصميمات كليدي بايد خلق الساعه گرفته شوند يا در جلسات سازمان يافته، برنامه‌ريزي شوند؟ بهترين حالت اين است كه مجموعه‌اي از قوانين ساده براي كساني كه تصميمات كليدي را وضع مي‌كنند، موجود باشد.اين قوانين ممكن است شامل استخدام، انگيزش كارمندان، تعهدات سرمايه يا ابتكارات عمده در توليد محصول باشد.
  2. اتخاذ تصميمات لازم براي زماني كه يكي از شركا بخواهد شركت را ترك كند. اگر يكي از شركا بخواهد سهم خود را بفروشد، بايد روند مشخصي براي اين كار وجود داشته باشد. اينكه ارزش سهام چگونه تعيين مي‌شود و چه كسي مي‌تواند آن را بخرد؟ معمولا شركا بر ارزش سهام از پيش تعيين شده‌اي، توافق مي‌كنند يا از يك شخص بي‌طرف (ميانجي) خارج از شركت كمك مي‌گيرند.
  3. اگر يكي از شركا به ناچارنتواند فعاليت كند يا فوت كند،چه بايد كرد؟ مسلما كسي دوست ندارد از ابتدا به اين مسائل فكر كند، اما واقعيت دارند و ممكن است اتفاق بيفتند. اگر يكي از شركا فوت كند يا ديگر فعاليت نكند، با مشكلات زيادي روبه‌رو خواهيد شد. بايد از ابتدا تصميمات لازم براي رويارويي با چنين اتفاقاتي گرفته شود. بايد در نظر گرفت سهام او چه مي‌شود؟ آيا تغييري در آن حاصل مي‌شود؟ ارزش سهام در چه مدت زماني بايد پرداخت (توزيع) شود؟ آيا شريكي كه جدا شده مي‌تواند سهام خود را تا زماني كه شريك سابقش احيانا سهامدار جديدي پيدا كند، نگه دارد؟

پس از اينكه تمام اينها را در قرارداد ذكر كرديد، براي اطمينان از اينكه شراكت روند مطلوبي خواهد داشت، بررسي كنيد كه آيا شركا مي‌توانند با يكديگر كار كنند و از اين قوانين تبعيت كنند؟

  1. يياموزيد چگونه برخورد كنيد. شراكت را همچون ازدواج تلقي كنيد. هرگز اجازه ندهيد يك اختلاف بيشتر از ۲۴ ساعت طول بكشد. رضايت عموم هميشه حاصل نمي‌شود، اما عقايد (مختلف) بايد بين شركا به بحث گذاشته شوند. اين نوع از ارتباط در نهايت نتيجه بهتري خواهد داشت.
  2. هرگز كارمندان ديگر را درگير مشاجره نكنيد. هرگز در مشاجره و نزاع بين شركا، كارمندان را گرونگيريد. هرگز شريكتان را نزد كارمندان بي‌اعتبار نكنيد. هيچ‌وقت در مشاجره‌اي كه مربوط به مسائل بين شركا است، از كارمندان كمك نخواهيد. اين كار فقط باعث خراب شدن روابط در هر دو طرف مي‌شود.
  3. وقتي تصميمي گرفته شد، دست به كار شويد. شركا مي‌توانند با هم مخالف باشند، اما زماني كه تصميمي اتخاذ شد، تمامي گروه‌ها (اشخاص) بايد دست به كار شوند تا تصميم عملي شود. مجال دادن به ترديد‌ها هرگز ثمربخش و مفيد نيست.

۹٫در گروه «من» وجود ندارد. شركا بايد ياد بگيرند كاري را انجام دهند كه در طولاني مدت براي شركت و شراكت‌شان بهترين باشد و تنها بر آنچه در زمان حال براي خود يا موقعيت حرفه‌اي شان مفيد است، تمركز نكنند. براي اينكه اين اتفاق بيفتد، لازم است كه اهداف شركت به وضوح بيان و به روز شوند. شركا بايد درباره چگونگي انطباق اهداف شخصي شان بر اهداف شركت بحث و تبادل نظر كنند.

  1. به توانايي‌هاي هر يك از شركا توجه كنيد. اطلاع از توانايي‌هاي گوناگون شركا واينكه اين توانايي‌ها چگونه در مجموع نيازهاي شركت را تامين مي‌كنند، گام مهمي است براي درك اينكه هر يك از اشخاص چه جايگاهي در اين كل دارند و كجاي كار را مي‌گيرند. درباره مهارت‌هاي هر يك از شركا و اينكه چگونه تك‌تك اين مهارت‌ها باعث بهتر شدن شركت مي‌شوند، بحث و گفت‌وگو كنيد.

آيا شما شراكت موفقي داشته‌ايد؟ بدبياري چطور؟ چه اقداماتي انجام داده‌ايد؟

مترجم: عاطفه عبادي

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.