چهار روش براي تحليل اشتباه مديريتي
نويسنده: توني باسيگالوپو
تصور رايجي است كه «موفقيت» را به عنوان پهنهاي ببينيم كه به آن دست مييابيم و ميتوانيم در كنارش لنگر بيندازيم.
اما هر كسب و كار واقعي آكنده از فرازها و فرودهاي فراوان است: موفقيتها و شكستها. خطركردن و حتي گهگاه شكستخوردن، يكي از مؤثرترين شيوههاي ممكن براي آموختن و رشدكردن است. قطعا اين گفتهها به اين معنا نيست كه ما الزاما از شكستها لذت ميبريم. در نتيجه، اينجا به معرفي چند نكته مهمي ميپردازم كه ميتوانيد براي مواجهه با شكستها و اشتباهات خود آنها را به خوبي به ذهن بسپاريد.
سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است
(۱) از شكست خود درس بگيريد. هرگز شكستتان را فراموش نكنيد و آن را ناديده نگيريد. اگر شكستهايتان را ناديده بگيريد، آنگاه فرصتي استثنايي براي آموختن از اشتباهات و خودداري از آنها در موارد بعدي را از دست دادهايد. يادمان نميرود كه ما همواره در حال شكستخوردن نيستيم، پس بايد از همين اندك فرصتها نهايت بهره را ببريم و تا ميتوانيم به مشكلات خود پي ببريم. به ريشه علتهاي اشتباهات و خطاهايتان فكر كنيد، و به طور عيني و واقعي راه و روشهاي خودداري و اجتناب از اين شكستها و عواقبشان را بررسي كنيد.
(۲) شكست خود را مستند كنيد. وقتي امور به غلط پيش ميروند، دست كم تلاش كنيد تا هر آنچه را كه از اين تجربه ميفهميد و ميآموزيد، يادداشت كنيد. بايد بتوانيد هر نكته به خصوص در رابطه با شكستتان را مستندسازي كنيد. اين اسناد در آينده به شما ياري خواهند رساند تا در تجارت بعدي بتوانيد از اشتباهات تجارب قبلي به دقيقترين شكل ممكن بهره ببريد. چه بسا اين تجربه همين اكنون نيز در ذهن شما تازه و سرزنده باشد، اما طي مسير كاري بسياري از جزئيات مهم را از ياد خواهيد برد. چه بسا نتوانيد آن گامهاي جزئي و تصميمهاي اندكي را كه منجر به شكست شدند، يادآوري كنيد.
(۳) شكست خود را به اشتراك بگذاريد. سختترين كار براي مديران همين است، اما اشتراكگذاري شكستها با ديگران يكي از مؤثرترين شيوهها براي بدلكردن شكستهاي منفي كنوني به پيروزيهاي مثبت آتي است. وقتي ميتوانيد كمبودهاي خود را تصديق كنيد و آنها را به صورت عمومي به اشتراك بگذاريد، آنگاه بلوغ و گشودگي خود را به همگان نشان دادهايد. قطعا مردم شما را تحسين خواهند كرد. شما عملا مردم را دعوت كردهايد تا به نحوي سازنده به شما كمك كنند، تا شما بهتر بياموزيد و بهبود يابيد. در نتيجه، حتي اين امكان را خنثي كردهايد كه مردم بخواهند از منابع دسته دوم در جريان اتفاقات شكست شما بيفتند و دست به تفاسير متعدد ببرند.
(۴) از شكست خود بهره ببريد. شكست بخشي از چرخه زندگي هر كسب و كار و هر فرد است. اگر به آنچه پيگيرش هستيد باور داريد، پس بايد شكستهايتان را به عنوان قدمي بينابيني در جهت موفقيتهاي بزرگتر ببينيد. حتي بسياري از اشخاص به شكست به عنوان مولفهاي حياتي و ضروري براي هر فرد تجربهگرا و موفق نگاه ميكنند. كسي كه هرگز در زندگياش شكست نخورده باشد هرگز نخواهد توانست تا از مزايا و منافع گسترده تجربهآموزي و درسگرفتن و آموختن بهرهاي ببرد و در نتيجه، خيلي زود از عرصه كسبوكار حذف خواهد شد. تنها شكست ميتواند سازنده موفقيت بعدي باشد. وقتي از نو توانستيد روي پاهاي خود بايستيد، آنگاه خودتان را نيرومندتر و مستحكمتر از هميشه خواهيد يافت و آماده مبارزه براي روز بعد خواهيد بود.
مترجم: سيمين راد
با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:
دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services
دوره عالي مديريت كسب و كار DBA Doctor of Business Administration
دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration