سرگذشت دستگاه‌هاي ويدئوي خانگي

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

سرگذشت دستگاه‌هاي ويدئوي خانگي

۱۸۷ بازديد ۰ نظر

سرگذشت دستگاه‌هاي ويدئوي خانگي

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

هاله گيوري

شركت آيوا يكي از شركت‌هاي برجسته در صنعت محصولات صوتي شامل دستگاه‌هاي استريو پخش صدا، سيستم‌هاي استريو كوچك، ميني‌ديسك پليرها، دستگاه پخش سي دي و نوار كاست و سيستم‌هاي پخش مخصوص اتومبيل‌ها است.

اين شركت البته در توليد و پخش دستگاه‌هاي پخش تصويري نظير پخش ويدئو، تلويزيون رنگي و پخش دي وي دي نيز فعاليت مي‌كند. اين بخش ۱۲ درصد فروش را شامل مي‌شود. البته آيوا در بخش‌هاي ديگر و در توليد لوازم جانبي كامپيوتر مانند مودم، آداپتور و اسپيكر نيز فعاليت دارد.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

آيوا بيش از ۸۹ درصد از محصولات خود را با تاكيد بر توليد كم‌هزينه، خارج از ژاپن و در كشورهايي نظير سنگاپور، مالزي و اندونزي توليد مي‌كند. شركت به فروش خارج از كشور بسيار وابسته است و ۸۰ درصد از گردش مالي آن در خارج از ژاپن انجام مي‌گيرد. به ميزان ۴۳ درصد از اين رقم سهم آمريكاي شمالي و جنوبي، ۲۵درصد سهم اروپا و ۱۳ درصد سهم كشورهاي آسيايي خارج از ژاپن است. اگرچه شركت سوني ۶/۵۰ درصد سهام اين شركت را دارا است، ولي در موارد زيادي آيوا با محصولات سوني در بازار رقابت مي‌نمايد.

چگونگي آغاز به كار آيوا مقداري مبهم است. شركت در سال ۱۹۵۱ با نام آلكو دنكي سانگيو كه سازنده ميكروفن بود، پايه‌ريزي شد. در سال ۱۹۵۸ سهام شركت در بورس به معامله درآمد و در اكتبر سال ۱۹۵۹ نام شركت به آيوا تغيير يافت. در همان سال كارخانه‌اي در شهر اوتسونوميا كه در ۶۰ كيلومتري شمال توكيو واقع بود، ايجاد شد و سهام شركت به عنوان دومين سهم پرمعامله در اكتبر ۱۹۶۱ در بورس توكيو رتبه‌بندي شد.

پيشرفت اساسي در فوريه ۱۹۶۴ با توليد اولين دستگاه ضبط صداي ژاپني به نام TP707 توسط آيوا صورت گرفت و دستگاه‌هاي ضبط صدا و پخش به عنوان محصولات كليدي شركت مطرح شدند. در سال ۱۹۶۷ آيوا كارخانه ديگري در Iwate ساخت و دو سال بعد زماني كه شركت سوني سهام زيادي را در اين شركت خريداري كرد به عنوان يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه سوني مطرح شد.

در طول دهه ۱۹۷۰ آيوا فعاليت زيادي در بازارهاي خارج از مرز انجام داد. در اواخر دهه ۱۹۷۰ آيوا شركت سرمايه‌گذاري مشترك در هنگ‌كنگ تشكيل داد. خاورميانه به عنوان بازاري پرپتانسيل براي رشد تشخيص داده شد و آيوا در سال ۱۹۷۳ شركت سرمايه‌گذاري مشترك ديگري در لبنان راه‌اندازي كرد. زمان‌بندي شركت بسيار خوش يمن بود، زيرا در همين وقت بحران نفت باعث ركود در اروپا و آمريكا شد و آسيا را به بازاري جذاب تبديل كرد و در اوايل دهه آيوا توانست

۳۰ درصد از سهم بازار از فروش دستگاه‌هاي ضبط را در آسيا از آن خود نمايد. همچنين شركت در سال ۱۹۷۴ جهش بزرگي در توليد خارج از مرزها با ايجاد كارخانه در سنگاپور و توليد در آن كشور انجام داد و در همان سال كارخانه ديگري را در شمال اوتسونوميا راه‌اندازي كرد و سهام شركت به رتبه اول در بورس توكيو تبديل شد. مدتي بعد بازار خاورميانه به دليل عدم ثبات اقتصادي و سياسي جذابيت خود را از دست داد و آيوا تلاش كرد كه وابستگي خود را به اين بازار كه دردسر آن زياد شده بود، كاهش دهد و بازار اروپا و آمريكاي شمالي را هدف قرار داد. از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸ شركت شعبه‌هايي را براي فروش در بريتانيا، آلمان و ايالات متحده آمريكا ايجاد كرد. در اواخر دهه، فروش در اروپا و آمريكا بيش از

۶۵ درصد كل صادرات بود. در همين دهه آيوا دامنه محصولات خود را به سيستم‌هاي استريوي كوچك گسترش داد. اين سيستم‌ها كيفيت بالايي از صدا را ارائه مي‌دادند و خصايص پيشرفت‌هاي نظير صفحه نمايش ديجيتالي داشتند و داخل پكيج‌هايي ارائه مي‌شدند كه شامل راديو، استريوهاي كوچك و اسپيكر بودند. در پايان آن سال مالي شركت رقم سودي حدود ۱ميليون دلار را اعلام كرد.

در سال ۱۹۸۱ آيوا براي اولين بار وارد صنعت ويدئو شد و از مدل بتامكس سوني الگو برداري كرد. در اين سال جنگ بر سر ارزش واحد پولي ژاپن؛ يعني ين آغاز شد و صادرات براي آيوا بسيار هزينه بردار شد و براي اولين بار در طول هشت سال با ضرر بزرگي مواجه شد.

در اوايل دهه ۱۹۹۰ شركت به توسعه محصول خود ادامه داد. در سال ۱۹۹۳ آيوا توانست كنترل شركت آمريكايي كور اينترنشنال را كه توليدكننده لوازم جانبي كامپيوتر بود به دست بگيرد. همچنين شركت در افزايش توليد و حضور خود در بازار ويدئو به موفقيت رسيد.

زماني كه اكثر رقباي آيوا در اواسط دهه ۱۹۹۰ به دليل ادامه ركود اقتصادي ژاپن وضع بدي را تجربه مي‌كردند، اين شركت توانست سودآور باشد. آيوا همچنان بخش توليد خود را به خارج از مرزها منتقل مي‌كرد و در اواخر دهه بيش از ۹۰درصد توليدات در كشورهاي ديگر صورت مي‌گرفت.

وقتي آيوا وارد هزاره جديد شد، موفق‌ترين محصولش سيستم‌هاي استريوي كوچك بود و به عنوان تنها هدايت‌كننده بازار در اين زمينه فعاليت مي‌كرد. بيش از نيمي‌از بازار در آمريكا در دهه ۱۹۹۰ در دست آيوا بود، اما اين محصول نمي‌توانست ضامن رشد آيوا باشد و محصولات جديد

مورد نياز بود. در بازار ژاپن آيوا توانست با محصولات متنوعي نظير مودم، آداپتور، تلويزيون‌هاي رنگي ۲۱-۱۴ اينچي و تيونرهاي ديجيتال و ميني ديسك پليرها به موفقيت دست يابد. در سال ۱۹۹۷ آيوا وارد بازار توليد استريو براي اتومبيل‌ها شد و در آمريكاي شمالي استريو، سي دي چنجر و سيستم پخش را عرضه كرد. در سال ۱۹۹۹ آيوا توليد مستقيم محصولات را در اندونزي آغاز نمود. مدتي بعد زيرمجموعه آمريكايي آيوا دي وي دي پلير را نيز به بازار معرفي كرد.

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.