چگونه تعديل نيرو كنيم؟

دوره MBA و DBA
مديران دوست ندارند كاركنان خود را اخراج كنند، زيرا امري ناراحت كننده و ناخوشايند است. اما قطع همكاري و تعديل نيرو به ويژه در بحرانها و تلاطمهاي اقتصادي، بخشي از چرخه حيات سازمانها محسوب ميشود و براي انجام آن، هم راههاي درست و هم نادرست وجود دارد.
در اينجا به برخي از اين بايدها و نبايدها اشاره ميشود:
وظايف انجام شده توسط هر يك از كاركنان خود را تجزيه و تحليل كنيد. وظايف مازاد و منسوخ را شناسايي كنيد و با دقت مهارتهايي كه سازمان براي پيشرفت به آن نياز دارد، مشخص كنيد.
سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است
وقتي موقعيتها براي حذف انتخاب شدند، سريع براي اجراي اين تصميم اقدام كنيد. تعويق فرآيند اخراج به بيش از چند روز يا چند هفته، شايعهپراكني را در طول سازمان گسترش ميدهد و به شدت بر بهرهوري و روحيه كاركنان تاثير منفي ميگذارد. با منابع انساني و بخشهاي حقوقي سازمان همكاري نزديك داشته باشيد و با كليات مفاهيم ساير بخشها به گونهاي آشنا باشيد تا بتوانيد سوالات آنها را پاسخ دهيد.
جلسات تعديل نيرو را در مكانهاي خلوت و خصوصي برگزار كنيد. مجموعهاي از اطلاعات مالي و مزايايي كه اين تعديل نيرو براي واحد كسبوكار شما خواهد داشت را در دست داشته باشيد. هيچ گونه قانون مشخصي براي دادن اين خبر وجود ندارد، اما اين جلسه بايد كوتاه و محترمانه باشد. توضيح دهيد كه چرا موقعيتها – نه افراد خاص- براي حذف انتخاب شدهاند. سپس بحث را به اين سمت پيش ببريد كه چگونه سازمان با قطع ادامه همكاري اين بخش به ايجاد تحولات مالي سازمان كمك خواهد كرد.
با كاركنان رفتاري آميخته با احترام داشته باشيد. كاركنان اخراج شده، تجربه قطع همكاري خود را با ديگر كاركنان كه در سازمان باقي ماندهاند، در ميان ميگذارند. زمانيكه مديران رفتار آبرومندانهاي با كاركنان اخراج شده ندارند، كاركنان باقيمانده در سازمان ممكن است به اين نتيجه برسندكه براي سازمان بيارزش هستند و اين رويداد، آنها را هراسان ميسازد و ممكن است ساير كارمندان را هم به ترك سازمان سوق دهد. شايد دارا بودن يك نماينده منابع انساني كه بتواند به سوالاتي در اين زمينه پاسخ دهد و احساسات عاطفي آنها را تسكين دهد، به سازمان كمك كند.
كسي را از طريق ايميل اخراج نكنيد اين مطلب بايد به اندازه كافي واضح و آشكار باشد. اگر آن فرد در دفتر شركت هاي تابع شما در مناطق دور كار ميكند و شما نميتوانيد به آنجا مسافرت كنيد، به وي تلفن كنيد.
كاركنان را در ساعات پاياني روز اخراج نكنيد. ضربه روحي و رواني و عاطفي از دست دادن كار به اندازه كافي سخت است، اما در ساعات پاياني يك روز كاري كه فرد خسته است، بسيار بدتر است. تا جايي كه امكان دارد، اين موضوع را از همان ساعات اوليه روز، با آنان در ميان بگذاريد.
تا زمانيكه به خود شخص، قطع ادامه همكاري او را اطلاع ندادهايد، اخراج را به طور عمومي اطلاع رساني نكنيد. فرض كنيد اگر شما خلاف اين امر را انجام دهيد، چه اتفاقي ميافتد. اگر از قبل اعلام كنيد كه سياست هاي تعديل نيرو در پيش داريد، هر كس نگران خواهد شد كه يكي از افراد مورد نظر باشد.به اين ترتيب گردش كار متوقف خواهد شد و شايعات همانند علف هرز رشد خواهند كرد.
قطع همكاري را به صورت تدريجي و ذره ذره انجام ندهيد. بسياري از اخراج شدنهاي ناشي از جانشيني سريع، ميتواند نشانهاي از برنامهريزي نامناسب باشد. قطع همكاري عميق و بدون برگشت راهكار بهتري است. فرهنگ اخراج كردن به صورت معلق (بدون قطعيت) ميتواند در محيط كار ايجاد ترس كند و اگر شما بخواهيد داراي كاركنان بهرهور باشيد، بهتر است اين سياست را به درستي به اجرا در
آوريد.
كارمندان مازاد خود را به شركت هاي ديگر پيشنهاد دهيد. فرض كنيد كارمند شما به دليل عملكرد ضعيف اخراج نشده است وشما مجبور به اجراي سياست تعديل در بخشهايي از شركت هستيد.دراين صورت هيچ اشكالي ندارد كه در مورد تواناييهاي اين كارمندان كارآمد با كارفرمايان بالقوه ديگر صحبت كنيد.
در صورتيكه در مورد كمكهاي شغلي يا شخصي، كاري از دست شما برنميآيد به آنها قول ندهيد كه شايد بتوانيد در اين راستا به آنها كمك كنيد. اگر شما دوستان يا آشناياني داريد كه ميتوانند در يافتن موقعيت شغلي مشابه و مناسب به كاركنان اخراج شده كمك كنند، به آنها معرفي كنيد.
پس از اينكه فرآيند اخراج به طور كامل انجام شد، كاركناني كه باقي ماندهاند سوالات بسياري در مورد آينده سازمان خواهند داشت. از برگزاري جلسات سخت با كاركنان باقيمانده در محل كار گريزان نباشيد. به آنها بگوييد كه چگونه اخراج، وظايف موجود آنها يا ساختار بخش و اداره را تغيير خواهد داد. برخي از آنها براي حفظ شغل خود انگيزه بيشتري پيدا خواهند كرد و به آساني تكاليف و وظايف جديد را خواهند پذيرفت. ديگران ممكن است بهرهوريشان كاهش پيدا كند و اعتماد خود را نسبت به مديريت ارشد از دست بدهند.
اگر كاركنان باقيمانده شاهد جلسات متعددي (درهاي بسته) باشند، خواهند ترسيد. در صورت امكان، به آنها بگوييد كه در طول جلسه چه چيزي مورد بحث قرار گرفته است.
مترجم: روناك طهزاده
با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:
دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services
دوره عالي مديريت كسب و كار DBA Doctor of Business Administration
دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration