چگونه استرس‌هاي شغلي را در يك اقتصاد استرس‌زا كنترل كنيم

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

چگونه استرس‌هاي شغلي را در يك اقتصاد استرس‌زا كنترل كنيم

۱۲۴ بازديد ۰ نظر

چگونه استرس‌هاي شغلي را در يك اقتصاد استرس‌زا كنترل كنيم

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

نوشته: آليس چن

اگر در دوران ركود اقتصادي هنوز كارتان را از دست نداده‌ايد، مطمئنا اين احتمال را مي‌دهيد و اگر صبر كنيد مي‌بينيد كه حجم كارتان افزايش مي‌يابد. زمان استراحتتان كم مي‌شود و متوجه مي‌شويد كه وظايفتان بيشتر از تخصصتان شده است.

اگر همه اينها كافي نبود تا فشار خونتان را بالا ببرد، يك مطالعه از دانشكده مديريت دانشگاه ملي فلوريدا نشان مي‌دهد كه در زمان بحران توقع مديران افزايش مي‌يابد و فشار كاري در دفتر كار بيشتر مي‌شود. نگران نشويد، نفسي عميق بكشيد و مطالب زير را بخوانيد تا آرام شويد.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

چيزهايي كه براي مقابله با استرس نياز داريد:

* زمان: زماني را براي استراحت و خواب مناسب شبانه و همچنين فعاليت‌هاي آرامش بخش در طول هفته اختصاص دهيد.

* حمايت‌هاي اجتماعي: از بين دوستان خوب و اعضاي خانواده‌تان افرادي را به عنوان تكيه‌گاه انتخاب كنيد. تحقيقات نشان داده‌اند هنگامي كه افراد تنها، مضطرب مي‌شوند فشار خون و بي‌خوابي بيشتري را نسبت به كساني كه داراي روابط اجتماعي قوي هستند، تجربه مي‌كنند.

* آگاهي فردي: از مشكلات دوري نكنيد، اين كار فقط آنها را وخيم‌تر مي‌كند. شكست در تغيير شرايط يا مديريت سطح استرس در طولاني‌مدت منجر به بيماري‌هايي چون افسردگي و حمله‌هاي قلبي مي‌شود.

 

استرس را بشناسيد

هدف: منشأ استرس‌ را شناسايي كنيد.

سطح مشخصي از استرس در طول روز طبيعي است. بر طبق دانشنامه پزشكي گيل (Gale)، استرس يك واكنش طبيعي است خواه مثبت باشد و خواه منفي. سطح بالاي استرس در بلندمدت مي‌تواند سيستم عصبي را ويران كند، سردردهاي مزمن به وجود آورد، بر روي دستگاه گوارش اثر بگذارد و باعث سكته قلبي شود. توصيه‌هاي زير براي كمك به شما در جلوگيري از استرس‌هاي بيماري‌زا طراحي شده‌اند.

دو منشا براي استرس وجود دارد يكي دروني و ديگري بيروني و شناخت تفاوت اين دو منشا قدم اول در مواجهه با استرس است.

۱ – منشاء دروني: استرس ناشي از نحوه ادراك شما از شرايط است. به نقل از دكتر جف برنتلي: «هر چه بيشتر فكر كنيد واكنش‌هاي استرس‌زا را افزايش مي‌دهيد.» براي مثال مدير شما پس از يك جلسه سخت، بر افروخته به نظر مي‌رسد و از شما مي‌خواهد با او جلسه‌اي داشته باشيد. آيا سريعا گمان مي‌كنيد مشكل از جانب شما است؟ به گفته برنتلي: «ذهن شما شروع به فلسفه بافي در مورد يك فاجعه مي‌كند» و اين براي تحريك بدن به يك واكنش استرس‌زا كافي است.

استراتژي مقابله: ممكن است شما نتوانيد محرك‌ها را تغيير دهيد، ولي مي‌توانيد فرا بگيريد پاسخ‌هاي خود را تغيير دهيد و ذهنتان را آرام كنيد. ليستي از محرك‌هايي كه در طول روز خون شما را به جوش مي‌آورند تهيه كنيد. اين كار يك قدم كليدي است، زيرا هنگامي كه شما بفهميد احساساتتان از كجا نشات مي‌گيرد مي‌توانيد روش سالمتري براي مقابله با آنان پيش گيريد.

۲ – منشأ خارجي: تحقيقات دانشگاهي نشان مي‌دهد عوامل خارجي مانند محيط كاري نامناسب، محركي براي استرس‌هاي شغلي است. از جمله عواملي كه منجر به استرس‌زايي محيط مي‌شوند، مي‌توان به سرپرستي اقتدار طلبانه، شغل‌هايي با روابط اجتماعي ضعيف و شغل‌هاي پر زحمت با درآمد كم اشاره كرد.

دكتر پيتر اسنال از دانشگاه كاليفرنيا مي‌گويد: اين عوامل مي‌توانند منجر به واكنش‌هاي بيولوژيكي مانند فشار خون بالا و بيماري‌هاي خطرناكي مانند حمله قلبي و افسردگي شود. استراتژي مقابله: حذف منشأ استرس‌زا (مانند پيدا كردن شغلي ديگر) بهترين راه‌حل در بلندمدت است، ولي تا زماني كه بازار كار بهتر شود راه‌هايي را براي كنترل زمان و شرايط اطرافتان پيدا كنيد. براي مثال اگر مسير پر ترافيكي پيش رو داريد زودتر از خانه خارج شويد تا براي رسيدن به موقع به محل كارتان دچار استرس نشويد.

 

شنونده خوبي پيدا كنيد

هدف: بدون به خطر افتادن سابقه شغلي‌تان با مشكل مقابله كنيد.

دانستن اينكه استرس چه عوارضي براي شما دارد فقط ناراحت‌كننده است. شما احتياج داريد آرام شويد، درست است؟ ماتو گراويك روانشناس صنعتي و استاد دانشگاه سينت لوئيس مي‌گويد: «در مورد درد و دل كردن با ديگران مردد نباشيد، ولي سنگ صبور خود را خردمندانه انتخاب كنيد.»

به نقل از گراويك «هرچه بيشتر با همكارتان صحبت كنيد، مسائل بيشتري در كار حل مي‌شوند.» مطمئنا شما نمي‌خواهيد كسي از نقاط ضعفتان با خبر شود و از آن سوء‌استفاده كند؛ بنابراين كسي را انتخاب كنيد كه سابقه‌اش را مي‌دانيد و به او اعتماد داريد.

در بسياري از موارد مدير شما مطمئن‌ترين فرد است.به گفته گراويك: «اگر با مشكلي سروكار داريد كه كارآيي شما را تحت تاثير قرار داده با رييس‌تان صحبت كنيد.» گذشته از اينها مديران براي موفقيت كاركنانشان تلاش مي‌كنند. يك توضيح خلاصه مي‌تواند منجر به اعتمادسازي شود.

اگر مي‌خواهيد با رييس‌تان صحبت كنيد. برنامه‌ريزي كنيد و زماني را مشخص كنيد. سعي كنيد تنش‌ها را تسكين دهيد و با ورزش‌هايي مانند پياده روي و شنا فكرتان را آرام كنيد. ورزش باعث مي‌شود هورمون آندورفين (آندورفين، نوعي ماده شيميايي آرام بخش است. مترجم) در بدن ترشح شود و ذهنتان به جاي استرس به بدنتان متمركز شود.

 

ياد بگيريد واكنش به استرس را تغيير دهيد

هدف: خود را از احساسات آزاردهنده رها كنيد.

پس از آنكه خود را آرام كرديد، اكنون مي‌توانيد به جاي اينكه از روي احساسات تصميم‌گيري كنيد، به صورت منطقي با استرس‌ها برخورد كنيد. برنتلي مي‌گويد: «در احساسات منفي غرق نشويد.»

كلينيك مايو، پيشنهاداتي را براي واكنش مناسب به استرس‌ها ارائه كرده است:

* در معيارها و استانداردهاي خود تجديد نظر كنيد: اگر شكست‌ها باعث شده احساس گناه و ناكامي كنيد، موفقيت را براي خود دوباره تعريف كنيد. براي مثال، اگر هميشه غرق در كار مي‌شويد از خودتان بپرسيد آيا براي انجام وظايفم زمان بيشتري از حد مورد نياز صرف مي‌كنم؟ دكتر باربارا گري، استاد رفتار سازماني در پن استيت مي‌گويد: «در حقيقت ما وظايف را بيشتر از آنچه هست مي‌شماريم.»

* شرايط را به نفع خود تغيير دهيد: فرض كنيد جلسه مهمي داريد و شرايط هوايي باعث تاخير در پرواز شما شده است. به جاي ناله كردن در مورد به هم ريختن برنامه‌هايتان كه شما نيز كنترلي بر روي آن نداريد شرايط را به نفع خود تغيير دهيد و خود را براي جلسه آماده كنيد يا استراحت كنيد.

* اهميت مشكل را دوباره ارزيابي كنيد: آيا اين مشكل فردا نيز وجود دارد؟ هفته ديگر چطور؟ يك سال بعد چه؟ اين احساسات هستند كه به وخامت مشكل در هر لحظه معني مي‌بخشند.

ترجمه: سيد محمد جواد رجالي

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.