جواهرات سلطنتي تيفاني

دوره MBA و DBA
«تيفانياند كو» يك جواهر فروشي و نقرهسازي آمريكايي است كه توسط «چارلز لوئيس تيفاني» و «تدي يانگ» در سال ۱۸۳۷در شهر نيويورك به عنوان مركز فروش محصولات فانتزي و لوازم التحرير افتتاح شد. اين فروشگاه در ابتدا انواع مختلفي از نوشت افزار ميفروخت و در منهتن نيز شعبهاي با نام «تيفاني، يانگ و اليس» داشت كه بعدها كوتاه شده و به «تيفاني اند كو» تبديل شد.
محل استقرار تيفاني اند كو، از آغاز كار شركت، شهرنيويورك بوده است. با اينكه امروز بيش از صد فروشگاه تيفاني اندكو در سراسر جهان وجود دارد، ولي اين برند هنوز به شدت با زادگاه اصلي خود يعني نيويورك پيوند دارد. قيمت اجناس تيفاني زماني كه آغاز به كار كرد، مقطوع بود. در آن زمان اين سياست آن قدر منحصر به فرد بود كه در صفحه اول بسياري از روزنامهها منعكس شد.
سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است
در ۱۸۴۵، كتاب آبي تيفاني، اولين كاتالوگ خرده فروشي در آمريكا بود. نوآوري ديگري كه خبرساز شد، اين بود كه در سال ۱۸۸۵ از تيفاني خواسته شد كه «نشان ويژه آمريكا» (عقاب علامت آمريكا) را دوباره طراحي كند و اين طراحي مجدد، هنوز روي همه اسكناسهاي يك دلاري آمريكا ديده ميشود.
در سال ۱۸۷۸، چارلز تيفاني يكي از بزرگترين و مرغوبترين الماسهاي ممتاز زرد رنگ جهان را با وزن بيش از ۲۸۷ قيراط به دست آورد كه در معادن الماس كيمبرلي (kimberley) در آفريقاي جنوبي كشف شده بود. «الماس تيفاني» زينت بخش آدري هپبورن در عكسهاي تبليغاتي فيلم صبحانه در تيفاني بود كه امروز ميتوان در طبقه اول فروشگاه تيفاني آن را مشاهده كرد. در سال ۱۸۸۷، تيفاني حتي موفق شد جواهرات تاج سلطنتي فرانسه را نيز بخرد.
تيفاني، نمونههاي متعددي از الماس و جواهرات ديگر هم ميفروخت و با جواهر سازان برجسته دنيا از قبيل ژاناشلوم برگر (Jean Schlumberger) كار ميكرد.
در سال ۱۸۶۱، آبراهام لينكلن براي مراسم تحليف رياستجمهوري خود، ساخت يك جام را به شركت سفارش داد و در طول دوران رياست جمهوري براي همسرش يك سري زينت آلات از مرواريدهاي ريز، ساخت تيفاني خريد. اين شركت همچنين با طراحان برجسته مد، مثل پالوما پيكاسو (Paloma Picasso) و كوكو شانل همكاري كرده است.
براي سربازان جنگهاي داخلي آمريكا، شمشير ميساخت. طرحهاي نقره چارلز تيفاني مورد توجه «نمايشگاه جهاني پاريس» (Universal Exposition) در سال ۱۸۶۷، قرار گرفت كه برايش«نشان شايستگي» (Merit) را به ارمغان آورد. تيفاني اولين شركت آمريكايي بود كه به چنين افتخاري دست يافت.
در كنار اين ارتباطات كه چارلز تيفاني و جانشينان متعددش، آنها را با موفقيت در اذهان مردم تقويت كردهاند، نام تجاري تيفاني همچنين توانسته است با گسترش محصولات براي طيفهاي گوناگون اجتماع، به موفقيت دست يابد.
ترديدي نبود كه تيفاني يك نام تجاري تجملي است؛ ولي هر كسي ميتوانست به يك فروشگاه تيفاني قدم بگذارد. گرچه قيمت بيشتر كالاها از توان مردم خارج بود، ولي هميشه نمونههاي ارزانتري هم وجود داشت كه هر كسي ميتوانست آنها را بخرد. اين نمونهها هم در جعبههاي وسوسه انگيز آبي رنگ با روبان ابريشمين عرضه ميگردد.
تيفاني در ساخت و فروش طلا سابقه درخشاني دارد و در سال ۱۹۳۰، جام طلايي آمريكا، معتبرترين جايزه مسابقات قايقراني را طراحي كرد. نام تجاري تيفاني، در فيلم محصول ۱۹۶۱، با هنرنمايي ادري هپبورن در نقش «هالي گولايتلي» (Holly Golightly) شخصيتي كه عاشق پرسه زدن در راهروهاي اين فروشگاه بود، جاودانه شد.
در ژوئن سال ۲۰۰۴ تيفاني شركت eBay را به دليل استفاده از محصولات خود محكوم كرد. در ژانويه ۲۰۰۸ گزارش شد كه «سافت بنك» اپراتور ژاپني تلفن همراه، با تيفاني قرارداد همكاري براي توليد محدود ۱۰ عدد تلفن همراه امضا كرده است. اين تلفنها داراي بيش از ۴۰۰ الماس مجموعا به وزن ۲۰ قيراط بود. ارزش آنها نيز حدود ۱۰۰ ميليون ين برآورد شده بود.
گرچه امروزه تيفاني به دليل كالاهاي ساخت طراحان بزرگ و لوازم فرعي، يك پيشاهنگ محسوب ميشود، ولي نام تجاري آن نشانه ثبات و استحكام است. تيفاني جايگاه خود را به خوبي ميشناسد و در حالي كه به گسترش و رشد و توسعه ادامه ميدهد، هويت خود را نيز تقويت ميكند. پس از افتتاح موفقيتآميز بوتيكهاي تيفاني در توكيو و لندن، امروز در اكثر شهرهاي مهم و بزرگ جهان هم فروشگاه دارد. اين شركت با داشتن حدود ۹ هزار كارمند، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر ۶۸/۲ ميليارد دلار را از آن خود كرد.
كيانا غلامي
دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services
دوره عالي مديريت كسب و كار DBA Doctor of Business Administration
دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration