گام‌هاي طلايي براي بازاريابي و فروش تلفني

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

گام‌هاي طلايي براي بازاريابي و فروش تلفني

۳۴۵ بازديد ۰ نظر

گام‌هاي طلايي براي بازاريابي و فروش تلفني

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

گام‌هاي طلايي براي بازاريابي و فروش تلفني

بازارياب و فروشنده تلفني مي‌بايست فردي برونگرا و خوش‌مشرب باشد.

در روانشناسي، طبقه‌بندي‌هاي مختلفي براي انسان‌ها معرفي شده است . در يكي از اين طبقه‌بندي‌ها، انسان‌ها را به دو دسته برونگرا و درونگرا تقسيم مي‌كنند.انسان‌ها ي برونگرا كساني هستند كه لبخند بر لب دارند، خوش مشرب هستند، علاقه‌مند به كار تيمي هستند و از ارتباط با ديگران لذت مي‌برند. بديهي است كه شغل‌هايي همچون نيروهاي ميز پذيرش (نظير نيرو‌هاي انتظامات و منشي‌ها و فروشندگان) به انسان‌هاي برونگرا نياز دارد.

در مقابل، انسان‌هاي درونگرا هستند. ايشان تمايلي به كارهاي تيمي ندارند، مناسب شغل‌هاي انفرادي هستند، قدرت ارتباطات آنان بالا نيست، اما قدرت تمركز بسيار بالايي دارند، از اين رو ايشان براي شغل‌هايي همچون واحد‌هاي تحقيق و توسعه، آزمايشگاه و حسابداري مناسب هستند.

 

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

 

همانطور كه استنباط مي‌شود، برونگرايي يا درونگرايي في‌نفسه خوب يا بد نيست بلكه، اين علم و هنر مديريت است كه بايد فرد مناسب را براي پست مناسب انتخاب كند و سپس با آموزش و پرورش شايسته او را براي شغل مورد نظر مهيا سازد.

البته برونگرايي و درونگرايي، صفر و يك ندارد، يعني اينكه يك نفر برونگراي مطلق نيست و فرد ديگر هم درونگراي مطلق نمي‌باشد، بلكه تمام انسان‌ها تركيبي از دو حالت بالا هستند با اين تفاوت كه وقتي مي‌گوييم فردي برونگراست، يعني اينكه ويژگي‌ها و خصوصيات برونگرايي او بيشتر از درونگرايي اوست و بالعكس.

شادي را در صدايتان منعكس كنيد

تنها ابزار بازارياب و فروشنده تلفني، «صداي» اوست. بنابراين همان‌طور كه نوازنده ماهر و چيره دست با ساز خود هنرنمايي كند، يك بازارياب و فروشنده تلفني هم بايد با صداي خويش هنر نمايي كند. چه شما بخواهيد و چه نخواهيد، صداي شما منعكس‌كننده حالات روحي و رواني شما است. بنابراين در شاد بودن صداي خويش بكوشيد. هنگامي كه شما ناراحت هستيد، ابتدا خودتان را آرام كنيد و حالت طبيعي داشته باشيد و سپس به بازار يابي و فروش تلفني اقدام كنيد پس براي توفيق در اين حرفه بايد آمادگي روحي و رواني خويش را افزايش دهيد تا صدايتان شاد باشد و بتوانيد تاثير مثبتي بر مشتري بگذاريد.

معايب تلفن به عنوان يك عامل ارتباطي شامل فقدان ارتباط چشمي و احتمال آماده نبودن طرف مقابل يا منحرف شدن توجه او به دليل ساير فعاليت‌ها(يا شلوغي جاده در صورتي كه طرف مقابل در جاده باشد) يا روبه‌رو شدن با مشتريان سرسخت مي‌شود. از اين رو تمام اين نقايص را بايد صداي گرم و جذاب شما جبران كند.

از جملات تاكيدي مثبت استفاده كنيد

امتحان كنيد، تاثير فوق‌العاده‌اي دارد. وقتي شما از جملات و عبارات منفي استفاده مي‌كنيد نظير اينكه من نمي‌توانم، حالم خوب نيست ،حوصله ندارم و … را استفاده مي‌كنيد، نا خود آگاه حالت رواني منفي پيدا مي‌كنيد. ولي وقتي از جملات تاكيدي مثبت استفاده مي‌كنيد نظير اينكه من سر حالم، من شايسته‌ام، مي‌خواهم يك مذاكره تلفني موفق داشته باشم، حالات روحي و رواني شادتر و سرزنده‌تري خواهيد داشت. بپذيريم كه هيچ‌كس نمي‌تواند ما را شاد يا ناراحت كند، مگر اين كه خودمان بستر و فضا را براي شادي يا ناراحتي مهيا كرده باشيم. پس با تكرار جملات تاكيدي مثبت در ايجاد و بسط حالت روحي و رواني مناسب و در خور ارتباط با مشتري تلاش كنيد. ابتدا خودتان را از نظر افكار آماده كنيد و سپس مذاكره كنيد. مواظب باشيد انگشتتان زودتر از مغزتان به كار نيفتد. ابتدا آمادگي روحي و رواني داشته باشيد، سپس براي مكالمه برنامه‌ريزي كنيد، ابزارتان را هم آماده كنيد، سپس شماره مشتري را بگيريد.

يك آينه كوچك روي ميزكارتان بگذاريد

تاكيد شد كه صداي ما منعكس كننده حالات روحي و رواني‌مان است يك آينه كوچك روي ميزكارتان بگذاريد. وقتي كه با تلفن صحبت مي‌كنيد، چهره خودتان را در آينه ببينيد. اگر چهره‌تان عبوس و غمگين بود، شك نكنيد كه صدايتان نيز به همان نحو منتقل مي‌شود و قاعدتا مشتري را براي گوش كردن به صحبت‌هاي شما ترغيب نمي‌كند، بلكه احساس ناخوشايندي نيز در ايشان به وجود مي‌آورد. اما اگر لبخندي (حتي مصنوعي) بر لب داشته باشيد، صدايتان نيز شادتر مي‌شود و در ترغيب مشتري نقش بسزايي خواهد داشت. پس نقش آينه را فراموش نكنيد و آن را يك وسيله غيرضروري ندانيد و از آن درست استفاده كنيد.

برنامه‌ريزي قبلي ذهني داشته باشيد

مشتريان دوست دارند با فردي صحبت كنند كه در گفتار و رفتار خويش منظم باشد و از پراكنده‌گويي پرهيز كند. سوالات مشتريان را از قبل حدس بزنيد و پاسخ آنها را آماده كنيد. با توجه به اينكه شما در فروش محصولات خاصي فعاليت مي‌كنيد، پس اگر خودتان مي‌توانيد بخش عمده اي از سوالات آنها را پيش‌بيني كنيد. براي سناريوها ي مختلفي كه در مراجعه با مشتريان گوناگون پديدار مي‌شود، آمادگي داشته باشيد تا مشتريان ،«شما» را حرفه اي و كار آمد بدانند و تمايل به ادامه ارتباط داشته باشند. با كسب اطلاعات در مورد مشتريان ، از پيش آنها را ارزيابي كنيد تا بتوانيد موفق‌تر عمل كنيد. اول تمام مكالمه را در ذهنتان تمرين كنيد، مجسم سازيد كه پيشاپيش در اين كار موفق شده‌ايد و حالا فقط مي‌خواهيد اين موفقيت را تكرار كنيد.

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

Telegram-Android-icon

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.