از روياي كارآفريني تا واقعيت مشكلات آن

دوره MBA و DBA
نويسنده:الكساندرا لويت*
منبع: نيويورك تايمز
برخي كه روزهايشان را با كسالت در ادارهها ميگذرانند، كارآفريني را درمان درد خود و ساير كارمندان ناراضي ميدانند، اما زماني كه كسب و كار خودشان را راه مياندازند، متوجه ميشوند كه حقيقت چيز ديگري است.
براي مثال «مايك كليري» كه مدير بازاريابي و فروش بود، به دليل اينكه از سياستهاي شركت خسته شده بود، شغل خود را رها كرد. آقاي كليري، ۸ سال پيش، پس از خريد يك امتياز نمايندگي و يك بيزنس فعال، با تامين كنندگان و فروشندگان بدقلقي روبهرو شد كه دائم مجبور به بحث و جدل با آنها بود. به گفته وي «شرايط خيلي يكطرفه به نظر ميآمد، همه تعهدات و قوانين متوجه من بودند و در مقابل، كساني كه كالا و خدمات خود را به من ميفروختند با تعهدات و قوانين بسيار كمتري روبهرو بودند.»
سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است
از روياي كارآفريني تا واقعيت مشكلات آن
نويسنده:الكساندرا لويت*
منبع: نيويورك تايمز
برخي كه روزهايشان را با كسالت در ادارهها ميگذرانند، كارآفريني را درمان درد خود و ساير كارمندان ناراضي ميدانند، اما زماني كه كسب و كار خودشان را راه مياندازند، متوجه ميشوند كه حقيقت چيز ديگري است.
براي مثال «مايك كليري» كه مدير بازاريابي و فروش بود، به دليل اينكه از سياستهاي شركت خسته شده بود، شغل خود را رها كرد. آقاي كليري، ۸ سال پيش، پس از خريد يك امتياز نمايندگي و يك بيزنس فعال، با تامين كنندگان و فروشندگان بدقلقي روبهرو شد كه دائم مجبور به بحث و جدل با آنها بود. به گفته وي «شرايط خيلي يكطرفه به نظر ميآمد، همه تعهدات و قوانين متوجه من بودند و در مقابل، كساني كه كالا و خدمات خود را به من ميفروختند با تعهدات و قوانين بسيار كمتري روبهرو بودند.»
به گفته خودش، او براي اعتمادسازي، اعتبار يكي از مشتريان قبلي شركت را افزايش داد. اما متاسفانه، مشتري در انجام پرداختهايش كوتاهي كرد كه منجر به از دست رفتن هزاران دلار درآمد شركت شد.
همچنين پيدا كردن كارمندان متعهد اصلا كار سادهاي نبود. او گفت: «ديدن عدم تعهد واقعي كارمندان به كسب و كاري كه در آن فعاليت ميكنند، زنگ بيدارباش بسيار سختي بود.»
ركود اقتصادي اخير، تاثير بسزايي بر درآمد و جريان مالي كسب وكار كوچكش داشت و درآخر، به شدت مقروض شد و براي كار به يك سازمان بزرگ بازگشت.
هم اكنون، به عنوان معاون بازاريابي استراتژيك و مديريت عملياتي در «فدراسيون ملي بوقلمون» در اجفيلد، كاروليناي جنوبي، از شغلش بسيار راضي است و حس ميكند كه كارش كمك ميكند تا هدف زندگياش را دنبال كند كه حفاظت از زيستگاههاي طبيعي است. «من خيلي خوشحالم كه نهايتا در جايگاهي قرار گرفتم كه به جاي كارهاي ديگري كه انرژي من را تلف ميكردند، درگير استراتژيهاي سطح بالا هستم.» به گفته او «اين كار حس آزادي به من ميدهد.»
بسياري از كارآفرينان بالقوه، متوجه نيستند كه همه شركتها سياستهايي دارند و نميتوان از آنها فرار كرد. شما مجبوريد مشتريان و شركاي بيادب را راضي نگه داريد و با شرايطي مواجه خواهيد شد كه بسيار مشابه روزهايي است كه سعي ميكرديد خودتان را با نوشيدن آب خنك آرام نگه داريد. در نهايت شما متوجه ميشويد كه افراد تمايل به مشاجره دارند و به اين بستگي ندارد كه در چه محيطي هستند.
دلايل متعددي وجود دارند كه ميتوانند شما را از ورود به عرصه كارآفريني باز دارند. اولين دليل اين است كه پيدا كردن يك بازار مناسب براي فروش كالا يا خدمات بسيار دشوار است، پيدا كردن منابع مناسب براي راه انداختن يك كسب و كار نيز به همان اندازه دشوار است و پس از آن مسائل كوچكتر مطرح ميشوند. شما به عنوان موسس يك كسبوكار كوچك، خواهيد ديد كه شما مسوول همه چيز هستيد. شما بايد تسلط كامل بر توليد، توزيع، بازاريابي، فروش و سوددهي شركت داشته باشيد. بايد فروشندگان و كارمندان را مديريت كنيد و اداره كوچكترين جزئيات مانند حسابداري، ماليات، بيمه و مجوزها نيز بر عهده شماست.
كارآفرينان بالقوهاي كه به دنبال ايجاد تعادل بين كار و زندگي شخصي شان هستند، بايد منتظر زنگ بيدارباش جدياي باشند. حداقل براي چند سال اول، بايد خودتان در تمام ساعات كاري حضور داشته باشيد. اگر يك مشتري نيمه شب با مشكلي مواجه شود، شما كسي هستيد كه بايد به مشتري پاسخ دهد و اگر شركت با مشكل مالي مواجه شود، شما تنها مسوول آن هستيد و بايد زندگي مالي خود را فداي آن كنيد. اين روزها، دنياي كسب و كار سنتي دائما مورد انتقاد قرار ميگيرد و كارآفريني تشويق ميشود. اما چند جنبه بسيار ارزشمند در كسب وكار سنتي وجود دارد كه تا وقتي آنها را از دست ندهيم، به فكرشان نميافتيم. آرامش، موقعيت اجتماعي و مزاياي جانبي.
وقتي كه يكي از هزار يا صدهزار پرسنل يك شركت باشيد، آرامش خيلي بيشتري داريد. شما قادر خواهيد بود كه تمام گرفتاري هاي كاريتان را رها كنيد و با آرامش خاطر به خانه برويد و به راحتي بدون اينكه آينده شركت در خطر بيفتد موبايلتان را خاموش كنيد. مسووليتهاي تعريف شدهاي داريد كه اگر به درستي از عهده انجامشان برآييد و نتايج خوبي بگيريد، مطمئن هستيد كه سهمتان براي پيشبرد كسبوكار را محقق ساختهايد و بقيه مسووليتها بر عهده ساير افراد خواهد بود.
و اگر باهوش و خوش برخورد باشيد، در يك سازمان بزرگ ميتوانيد به مقامات بالايي برسيد. وقتي با دوستان و خانوادهتان درباره شغلتان صحبت ميكنيد، آنها نگرانياي درباره كارتان ندارند. داشتن نام يك شركت بزرگ در رزومه كاري به معناي اعتبار كاري شما است و ميتواند درهاي زيادي را به روي شما بگشايد.
درآخر، مزاياي جانبي را فراموش نكنيد. در يك سازمان بزرگ، بسته كارياي كه به شما ارائه ميشود يك بسته است. علاوه بر دستمزد پايه، شركت، پولي براي بيمه سلامتي و بازنشستگي شما ميپردازد؛ اقلاميكه براي زندگي در دنياي امروز بسيار ضروري هستند. همچنين ارزش مزاياي ديگر را نيز دست كم نگيريد، مزايايي مانند ماشين، حق عضويت در باشگاههاي ورزشي، مزاياي بچهدار شدن، ناهار و بنهاي خريد از فروشگاههاي بزرگ.
دنياي شركتهاي بزرگ فرصت آشنايي با افراد بسيار زيادي را به شما ميدهند، برخي از آنها مديراني در موقعيتهايي عالي هستند كه ميتوانند شما را در مسير كاريتان ياري كنند. آشنا شدن با افراد قدرتمند و پرنفوذ طي كار روزمره بهترين نحوه شناخت، ايجاد ارتباط و گسترش آن است.
زندگي به سبك يك كارآفرين، مناسب همه نيست. براي آقاي كليري مناسب نبود، شايد براي شما هم نباشد. قبل از اينكه تصميم به پريدن بگيريد، درست و براي مدتي طولاني فكر كنيد كه قرار است چه كار كنيد و براي انجام آن از چه چيزهايي بايد چشم بپوشيد.
* نويسنده «نقطههاي كور: ۱۰ افسانه كسب و كار كه براي قدم گذاشتن در راه موفقيت بايد باورشان كنيد.»
مترجم: طليعه لطفي زاده
با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:
دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services
دوره عالي مديريت كسب و كار DBA Doctor of Business Administration
دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration