مديران چگونه به خودآگاهي مي‌رسند

Get Ready to Transform Yourself for Success خودتان را براي تبديل شدن به آدم موفق

مديران چگونه به خودآگاهي مي‌رسند

۴ بازديد ۰ نظر

مديران چگونه به خودآگاهي مي‌رسند

دوره MBA و DBA

دوره MBA و DBA

منبع: HBR

در راه رسيدن به موفقيت در كسب‌و‌كار، مجموعه‌اي از افراد، واحدها و راهنمايي‌هاي شخصي به شما كمك مي‌كنند، اما مشكل اين است كه مسائل هميشه پيچيده‌تر از آن هستند كه با چند روش يا دستورالعمل بتوان از آنها عبور كرد. به همين خاطر، بهتر است كمتر به موارد خاص توجه كنيم و بيشتر به اصول و كيفيتي بپردازيم كه ضامن موفقيت است.

طبق تجربه شخصي من – و در تحقيقي كه تحت عنوان «قلب، هوش، جرات و شانس» توسط من و همكارانم انجام شد – يك ويژگي وجود دارد كه بر همه چيز مقدم است. اين ويژگي تقريبا در همه كارآفرينان، مديران و رهبران بزرگ ديده مي‌شود. اين ويژگي خودآگاهي است. بهترين راهي كه رهبران بتوانند تاثيرگذاري خود را بيشتر كنند اين است كه اين آگاهي را در خود افزايش دهند كه چه چيز در آنها انگيزه ايجاد مي‌كند و به آنها كمك مي‌كند تا تصميمات بهتري بگيرند.

 سليم خليلي مدرس و مشاور حوزه كسب و كار و برگزار كننده دوره هاي MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همكاري دانشگاه هاي داخلي و خارجي، اين مطلب را براي شما انتخاب كرده است 

بدون خودآگاهي قادر نخواهيد بود به نقاط قوت و ضعف خود پي ببريد و «نيروهاي خارق‌العاده» خود را در مقابل «پاشنه آشيل» خود بشناسيد. اين خودآگاهي است كه به شايسته‌ترين افراد در كسب‌و‌كار اجازه مي‌دهد از مرز باريك رهبري عبور كنند: جدي بودن با حفظ فروتني و همزمان پذيرش ايده‌هاي جديد و تحمل نظرات مخالف. خود راي بودن (كه اغلب با منيت همراه است) و موسسان و مديران عامل براي بينش خود به آن نياز دارند، آنها را اغلب آسيب‌پذيرتر مي‌كند و توان آنها را براي رهبري توام با فروتني كاهش مي‌دهد. همه اين مسائل، بر اهميت خودآگاهي مي‌افزايد.

اينكه خودآگاهي يك عامل اساسي در موفقيت كسب‌و‌كار است موضوع جديدي نيست. مساله اصلي اين است كه چگونه مي‌توان خودآگاهي بيشتري به دست آورد. در اينجا سه روش براي دستيابي به آن ارائه مي‌شود:

۱- خود را امتحان كنيد و بهتر بشناسيد.

داشتن يك قالب براي خودآگاهي به شناخت نقاط قوت و ضعف كمك مي‌كند. در سال‌هاي اخير، تست‌هاي شخصيتي مانند ميرز- بريگز و استرنگت فايندر به دلايل موجهي محبوبيت پيدا كرده اند. دليل محبوبيت آنها اين نيست كه اين تست‌ها شاخص‌هاي اندازه‌گيري يا پيش‌بيني‌هاي بي‌نقصي هستند، بلكه به اين دليل است كه باعث آسان‌تر شدن فرآيند خود انديشي مي‌شوند كه به خود آگاهي بيشتر مي‌انجامد. آزمون استعداد كارآفريني كه ما آن را اخيرا عرضه كرديم (مراجعه به سايت www.hsgl.com به زبان انگليسي) به اندازه‌گيري و مقايسه چهار ويژگي اصلي مي‌پردازد كه باعث موفقيت كسب‌و‌كار و كارآفريني مي‌شود: اميد، هوش، فراست و شانس. در ميان يك گروه آزمايشي متشكل از پانصد كارآفرين جهاني و كساني كه كسب‌و‌كار ايجاد كردند، حدود ۵۰ درصد آنها اميد داشتند و ۲۵ درصد از شانس، ۱۵ درصد جرات و ۱۰ درصد از هوش برخوردار بودند. در همه انواع شخصيت‌ها، شاهد موفقيت و شكست بوديم. اما درك اينكه كدام ويژگي‌هاي اصلي در تصميم‌گيري و هويت شما نقش دارند، مهمترين موضوعي است كه در افزايش احتمال موفقيت شما نقش دارد.

۲- به خودتان نگاه كنيد و ياد بگيريد.

در يك مقاله قديمي در مجله هاروارد تحت عنوان «مديريت خود»، پيتر دراكر نوشته است «هرگاه تصميم‌گيري مي‌كنيد يا يك تصميم مهم اتخاذ مي‌كنيد، آنچه انتظار داريد اتفاق بيفتد را يادداشت كنيد. ۹ يا ۱۲ ماه بعد نتايج را با آنچه انتظار داشتيد اتفاق بيفتد مقايسه كنيد.» دراكر اين فرآيند خود انديشي را تجزيه و تحليل بازخورد مي‌نامد و آن را به يك تئوريسين آلماني در قرن چهاردهم نسبت مي‌دهد. او معتقد بود كه «اين تنها راه شناخت نقاط قوت شما است.» بسياري از افراد موفق نيز روش مشابهي را دنبال مي‌كنند. به عنوان مثال، وارن بافت، سال‌ها عادت كرده بود دلايلي را كه بر مبناي آن تصميم به سرمايه گذاري مي‌گيرد يادداشت كند و بعدها مجددا به آن مراجعه كند تا ببيند چه كارهايي درست يا نادرست پيش مي‌روند. چنين تجزيه تحليلي مي‌تواند كيفي يا به شدت كمي باشد. مي‌توان بازخوردهاي آني را نيز به كار برد كه مثلا مي‌تواند حاصل ارتباط ميان مديرعامل و هيات مديره باشد. عامل اصلي در تاثيرگذاري تحليل بازخورد دو چيز است؛ اول، تدوين منطق و انگيزه و دوم، بازتاب و ارزيابي نتايج. دنبال كردن چنين روشي، فرد را مجبور مي‌كند تنها بر چگونگي موضوعات متمركز نشود، بلكه به همان اندازه بر چرايي آن نيز تاكيد كند. شايد بزرگ‌ترين مزيت يك تحليل بازخورد مدون، جلوگيري از تكرار موضوعاتي است كه نتايج آن مطابق انتظار نبوده است.

۳- نسبت به ديگران نيز آگاهي داشته باشيد.

خودآگاهي براي ايجاد يك تيم حياتي است. دانستن نقاط طبيعي قوت و ضعفتان شما را تبديل به يك استخدام كننده و استعدادياب ماهر مي‌كند. اما در عين حال، لازم است نسبت به نقاط قوت و ضعف ديگران نيز يك مشاهده‌گر دقيق باشيد. تيم‌هاي كارآمد متشكل از افرادي هستند كه يكديگر را همزمان درك و تكميل مي‌كنند. مي‌توان گفت، غيرممكن است كه يك فرد از لحاظ همه ويژگي‌هاي لازم براي ايجاد كسب‌و‌كار، بالاتر از سطح متوسط قرار داشته باشد. حتي بهترين تيم‌ها نيز به ندرت داراي شخصيت‌هاي مشابه هستند. برعكس، آنها از لحاظ ممتاز بودن، از طيف‌هاي گوناگون تشكيل شده‌اند. اگر كسي داراي ذهن باز و معقول باشد مي‌داند كه وجود انواع مختلف افراد با ويژگي‌هاي گوناگون در يك تيم طي زمان باعث افزايش خودآگاهي مي‌شود و نياز به تنوع ذاتي را در الگوهاي موفقيت عميق‌تر مي‌كند. وقتي مي‌بينيد كه افراد براي رسيدن به يك هدف مشترك، با دنبال كردن روش‌هاي متفاوتي نسبت به روش‌هاي شما تلاش مي‌كنند، در اين شرايط يك همكاري ضمني مبتني بر حلقه بازخورد ايجاد مي‌شود كه مشاهده آن به خودي خود با يادگيري سيستماتيك همراه است. به همراه داشتن افراد درست و كامل و يك سازمان حمايتگر يادگيرنده به شما اين امكان را مي‌دهد كه بهتر ببينيد چه كاري را شما به خوبي انجام مي‌دهيد و چه كاري را ديگران.

مثلث خودآگاهي چنين است: خود را بشناسيد، خود را ارتقا دهيد و خود را تكامل بخشيد. اين موارد اصول مشترك‌اند اما لزوما به طور يكسان دنبال نمي‌شوند. چرا؟ چون افراد هميشه متعهد نيستند كه در مقابل حقيقت رودررو بايستند. صداقت فكري، تعهد شديد و حقيقت جويي فعالانه اجزاي لاينفك هر فرآيند خودشناسي هستند.

مترجم: رويا مرسلي

با خدمات آموزشي و مشاوره اي ما بيشتر آشنا شويد:

دوره تخصصي ۲ هفته اي مهارت هاي كسب و كار در كشور انگليس SLS Specialist Language Services

دوره عالي مديريت كسب و كار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مديريت كسب و كار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره اي در دو بخش مشاوره فردي و كسب و كار

Telegram-Android-icon

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.